March 20, 2001
December 22, 2000
varför fattar ingen..... har ni sett dämpar matta i professionella billjudskretsar nån gång ? har den aluminium på ... NEJ.
Aluminium har en slätare yta. därför studsar ljudet lättare. en skrovligare yta får ljudet att slås sönder... eller ja... det är vad jag har fått förklarat för mig... o sen ja.... sen var det juh det där IGEN ... aluminium leder ström o kan ligga o kortsluta saker i lådan....
March 20, 2001
On 2001-11-02 09:55, [dannzig] wrote:
varför fattar ingen..... har ni sett dämpar matta i professionella billjudskretsar nån gång ? har den aluminium på ... NEJ.
Aluminium har en slätare yta. därför studsar ljudet lättare. en skrovligare yta får ljudet att slås sönder... eller ja... det är vad jag har fått förklarat för mig... o sen ja.... sen var det juh det där IGEN ... aluminium leder ström o kan ligga o kortsluta saker i lådan....
ja visst är det ju så, men först & främst så isolerar ju iaf inte jag direkt mot moderkortet & sånna ställen.. Än om man inte har någon alu folie på skummgummit så lägger man det ju inte mot sånna ställen i lådan!
Finns ju en viss brandrisk &så att ha hänsyn till..
Jag ska testa med alu´t kvar & sen kanske jag river bort det är nästan säker på att man inte hör någon skildnad..
Kanske i ett vanligt plåt case, men i min MDF låda så tror jag inte det blir någon hörbar skildnad!
Får testa & se (höra) som sagt
August 22, 2005
vore löjlit att isoler amitt gamla chassi....
desktop, inte högre än 9 cm... 1 fläkt, den e värmestyrd och kyler processorn... värdelös ide att isolera den lådan, ända som låter utav bara fan är den 4 år gamla MATROXEn, jag skulel vilja se en IBM hdd klara det, troligtvis håller den i ett par år till...
September 19, 2001
March 20, 2001
On 2001-11-02 20:34, ksw wrote:
vore löjlit att isoler amitt gamla chassi....
desktop, inte högre än 9 cm... 1 fläkt, den e värmestyrd och kyler processorn... värdelös ide att isolera den lådan, ända som låter utav bara fan är den 4 år gamla MATROXEn, jag skulel vilja se en IBM hdd klara det, troligtvis håller den i ett par år till...
Då är det ju bara att skita i att isolera ditt chassi, det är ju ingen som tvingar dig 😛
On 2001-11-03 02:22, MangeMan wrote:
Testade att köra med aluminiumet på först, sen tog jag av det, vilket var ett rent h*****e kan jag tillägga. Ljudmässigt var det ingen hörbar skillnad alls...
Dåså äntligen en som kommer med "bevis" Då slapp jag testa det själv, mitt alu folie kommer sitta kvar med andra ord..
On 2001-11-03 02:37, Pusher wrote:
Annars kan man vända på dämp mattan så alu folien är mot chassit.
Men då tappar man den goa funktionen att det är dubbelhäftande tejp på ena sidan
March 20, 2001
On 2001-11-03 13:23, hjeltman wrote:
Koppla ur fläktarna, det kor jag med i min gamla router burk... Inte ett ljud gör den..
P133 på ett moderkort med 16Mb ram. Enda lagringsmedia, floppy. Sen är den tyst, skitbra.
Är nog ingen bra ide över huvudtaget, går ju bra på en sån där burk men TheGhozt skrev ju som följande:
On 2001-10-23 18:41, Mattias aka [NH]TheGhozt wrote:
En förhöjd temp på c:a 3-4 grader är Ej acceptabelt.
Å att slå av alla fläktar är nog en ganska garanterad höjning på MINST 3-4grader :p..
September 4, 2001
Kolla dämpmattorna på http://www.whynoi.se...
Lite dyra, men är framtagnaför att sitta i datorer
June 28, 2001
måste säja det att på praktiken idag så skulle jag bonka i en brännare i ett schasi som hette Decibell.
den lådan var gord för att inte låta.
så det satt 5cm tjock dämpmatta sån finns i bilaffärer ,fast inte så tjocka dock.
och disken i en sån svart grej som bränner sönder 7200 spedare och en ful tjock slang över kylflänsen på prollen till powersyplyn med en fläkt som max gick på 5volt.
och så satt det nån tunn svart klet på väggarna.
ok saken e det att det bara fanns en fläkt o den gick på 5volt o var säkert en papst så den lät inte jota, och hårdisken den läta ganska mkt jämfört med min IBM disk fast den satt ju i en låda som dämpa allt,
men all j**la isolering var onödig för det var ingen ljud skillnad ovasett om skalet var på lr inte.
och den lådan kostar 2000 fast man måste ju endå köpa specialsaker för att tåla den kassa temperaturen.
ohhh en till dum sak med lådan var att det satt en pc speaker i den och vemfan betalar massa kosing för en knäpptyst dator med ett PIP varje gång den startar upp ?
det var en P3 på 1ghz i .
så ni vet
detta var typ nästan som en dagbok 😀
2 Guest(s)