Problem efter ljudkortsinstallation|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem efter ljudkortsinstallation
Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2008 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Har lite problem efter att jag satt i ljudkort, nu vägrar datorn nämligen att starta 🙄 Har kollat och testat att trycka i all sladdar men inget tycks hjälpa. Alla komponenter inkl. ljudkort ser ni i spec nedan. Det enda som händer när jag tillsätter strömmen är att alla led:s på moderkortet lyser, och inget händer när jag trycker på startknappen. Har dessuto testat att koppla tillbaka det gamla ljudkortet(externt som följde med moderkortet) så att datorn varit precis so innan, men den vägrar fortfarande att starta.
Någon som har några tips eller någon ide om vad som kan vara fel?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1172974
January 4, 2008 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter nästan som en kortis.

Skulle jag vara dig skulle jag montera isär hela datorn och sätta ihop den utanför del för del och testa.

Hadde liknande problem när jag för många år sedan byggde min första dator, då var en del av moderkortet inär en bit av plåten på chassit så när jag tryckte in en PS2 mus så dog datorn och jag kunde inte få igång den på 1-2 dagar. Fick dra ur alla kablar och liknande så all spänning var borta.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1172975
January 4, 2008 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker jag ar väldigt försiktig när jag installerat ljudkortet och undvikit att vidröra alla kretsar och efter som moderkortets lampor lyster så kan det inte vara fel på nätagg i alla fall...

Death On Wings
Member
Medlem
1172977
January 4, 2008 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker ändå du ska dra isär allt och vänta lite och sen montera ihop det nödvändigaste för att den ska starta.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173001
January 4, 2008 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu startar datorn och den har hittat ljudkortet (bytade till en annan PCI-plats), drivrutiner installerade, men när jag kör igång någon ljudfil så står det "Ett fel uppstod när filen spelades upp" och jag hör inget ljud över huvud taget. När jag kollar i konrollpanelen på ljudenheter står det dock "Creative SB X-Fi: Fungerar". Någon som har någon aning om hur man kan lösa detta?

Death On Wings
Member
Medlem
1173007
January 4, 2008 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Nu startar datorn och den har hittat ljudkortet (bytade till en annan PCI-plats), drivrutiner installerade, men när jag kör igång någon ljudfil så står det "Ett fel uppstod när filen spelades upp" och jag hör inget ljud över huvud taget. När jag kollar i konrollpanelen på ljudenheter står det dock "Creative SB X-Fi: Fungerar". Någon som har någon aning om hur man kan lösa detta?

Drivisarna som creative släpper suger balle.
Ladda ner andra från KX project o testa.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173008
January 4, 2008 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ljudet måste ju åtminståne fungera med Creatives drivrutiner... Ljudkortet står listat överallt som ljudenhet och liknande, men den ger inte ifrån sig något ljud... går inte heller att köra ljudtest då det står "Det gick inte att spela upp testtonen" När jag ska öppna upp programvaran till ljudkortet står det dessutom "Ingen kompatibel produkt hittades", kan det vara något som måste göras i BIOS tro?

Death On Wings
Member
Medlem
1173010
January 4, 2008 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Ljudet måste ju åtminståne fungera med Creatives drivrutiner... Ljudkortet står listat överallt som ljudenhet och liknande, men den ger inte ifrån sig något ljud... går inte heller att köra ljudtest då det står "Det gick inte att spela upp testtonen"

Räkna inte med det.
Folk klagar något fruktansvärt på creative och jag förstår varför, kör själv ett xtreme gamer och de få gånger jag inte får BSOD så sprakar ljudet till fördärvet eller så försvinner det helt.

Kör dessa third party drivers nu och än så länge fungerar det fin fint.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173014
January 4, 2008 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska testa ladda ner nya drivisar, installerade från medföljande "Vista-skivan", men det kan vara så att det var 32.bit drivers. Ska testa ta ner 64-bit från creatives hemsida och testa igen.. annars provar jag KX projects.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173018
January 4, 2008 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Fungerar numed de nya drivrutinerna och jag måste säga att jag är grymt imponerad 😀
Tack för all hjälp förresten ^^

Death On Wings
Member
Medlem
1173019
January 4, 2008 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Fungerar numed de nya drivrutinerna och jag måste säga att jag är grymt imponerad 😀
Tack för all hjälp förresten ^^

Vad gjorde du för att få det att fungera?
Har du inga missljud alls i vista? Eller är det bara vi som har 4gb ram som råkar ut för skiten.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173020
January 4, 2008 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ochså 4GB ram, enda jag gjorde var att ta bort gamla drivisar och installera de senaste 64bit Vista från Creatives hemsida. Inga missljud än vad jag hört i alla fall. Har bara lyssnat på musik men jag ska snart dra igång Call of Duty 4.

Death On Wings
Member
Medlem
1173025
January 4, 2008 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Jag har ochså 4GB ram, enda jag gjorde var att ta bort gamla drivisar och installera de senaste 64bit Vista från Creatives hemsida. Inga missljud än vad jag hört i alla fall. Har bara lyssnat på musik men jag ska snart dra igång Call of Duty 4.

Med fräsha drivers så funkar det för mig oxå tills jag använt prog som ventrilo eller skype och sen går ur dem, efter det så börjar det spraka och ha sig och gör så tills jag installerar om dem igen. Håller kanske 5 tim max.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173135
January 5, 2008 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hör nu dock att det kommer ett jättekort "sprakljud" när man byter låt och utför vissa handlingar i operativsystemet. Känns även som volymen skiftar lite hela tiden när jag lyssnar på musik..., kanske ska ta och prova andra drivers endå...

Death On Wings
Member
Medlem
1173268
January 6, 2008 - 3:02 am
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Jag hör nu dock att det kommer ett jättekort "sprakljud" när man byter låt och utför vissa handlingar i operativsystemet. Känns även som volymen skiftar lite hela tiden när jag lyssnar på musik..., kanske ska ta och prova andra drivers endå...

Sedär ja 🙂
För mig blir det bara mer och mer och micen låter som satan när jag använder progs som ventrilo eller skype.

Fast man har vista original för en gång skulle så kan man inte använda skiten. I går fick jag nog och drog in 64bitars versionen av windows XP.
Jag ökade min FPS i spel med upp till 50% i en del och alla ljudproblem är borta.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1173320
January 6, 2008 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns som om Vista SP1 skulle sitta fint ^^
Lyckades fixa sprakljuden dock, så nu är jag nöjd för tillfället i ala fall 🙂

Death On Wings
Member
Medlem
1173413
January 6, 2008 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Contiz wrote: Känns som om Vista SP1 skulle sitta fint ^^
Lyckades fixa sprakljuden dock, så nu är jag nöjd för tillfället i ala fall 🙂

Efter drivrutins bytet eller?
Vista SP40 skulle inte ens fixa alla fel i det operativet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 94
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL