November 1, 2006
Har lite problem efter att jag satt i ljudkort, nu vägrar datorn nämligen att starta 🙄 Har kollat och testat att trycka i all sladdar men inget tycks hjälpa. Alla komponenter inkl. ljudkort ser ni i spec nedan. Det enda som händer när jag tillsätter strömmen är att alla led:s på moderkortet lyser, och inget händer när jag trycker på startknappen. Har dessuto testat att koppla tillbaka det gamla ljudkortet(externt som följde med moderkortet) så att datorn varit precis so innan, men den vägrar fortfarande att starta.
Någon som har några tips eller någon ide om vad som kan vara fel?
December 31, 2001
Låter nästan som en kortis.
Skulle jag vara dig skulle jag montera isär hela datorn och sätta ihop den utanför del för del och testa.
Hadde liknande problem när jag för många år sedan byggde min första dator, då var en del av moderkortet inär en bit av plåten på chassit så när jag tryckte in en PS2 mus så dog datorn och jag kunde inte få igång den på 1-2 dagar. Fick dra ur alla kablar och liknande så all spänning var borta.
November 1, 2006
Nu startar datorn och den har hittat ljudkortet (bytade till en annan PCI-plats), drivrutiner installerade, men när jag kör igång någon ljudfil så står det "Ett fel uppstod när filen spelades upp" och jag hör inget ljud över huvud taget. När jag kollar i konrollpanelen på ljudenheter står det dock "Creative SB X-Fi: Fungerar". Någon som har någon aning om hur man kan lösa detta?
December 31, 2001
Contiz wrote: Nu startar datorn och den har hittat ljudkortet (bytade till en annan PCI-plats), drivrutiner installerade, men när jag kör igång någon ljudfil så står det "Ett fel uppstod när filen spelades upp" och jag hör inget ljud över huvud taget. När jag kollar i konrollpanelen på ljudenheter står det dock "Creative SB X-Fi: Fungerar". Någon som har någon aning om hur man kan lösa detta?
Drivisarna som creative släpper suger balle.
Ladda ner andra från KX project o testa.
November 1, 2006
Ljudet måste ju åtminståne fungera med Creatives drivrutiner... Ljudkortet står listat överallt som ljudenhet och liknande, men den ger inte ifrån sig något ljud... går inte heller att köra ljudtest då det står "Det gick inte att spela upp testtonen" När jag ska öppna upp programvaran till ljudkortet står det dessutom "Ingen kompatibel produkt hittades", kan det vara något som måste göras i BIOS tro?
December 31, 2001
Contiz wrote: Ljudet måste ju åtminståne fungera med Creatives drivrutiner... Ljudkortet står listat överallt som ljudenhet och liknande, men den ger inte ifrån sig något ljud... går inte heller att köra ljudtest då det står "Det gick inte att spela upp testtonen"
Räkna inte med det.
Folk klagar något fruktansvärt på creative och jag förstår varför, kör själv ett xtreme gamer och de få gånger jag inte får BSOD så sprakar ljudet till fördärvet eller så försvinner det helt.
Kör dessa third party drivers nu och än så länge fungerar det fin fint.
December 31, 2001
Contiz wrote: Fungerar numed de nya drivrutinerna och jag måste säga att jag är grymt imponerad 😀
Tack för all hjälp förresten ^^
Vad gjorde du för att få det att fungera?
Har du inga missljud alls i vista? Eller är det bara vi som har 4gb ram som råkar ut för skiten.
December 31, 2001
Contiz wrote: Jag har ochså 4GB ram, enda jag gjorde var att ta bort gamla drivisar och installera de senaste 64bit Vista från Creatives hemsida. Inga missljud än vad jag hört i alla fall. Har bara lyssnat på musik men jag ska snart dra igång Call of Duty 4.
Med fräsha drivers så funkar det för mig oxå tills jag använt prog som ventrilo eller skype och sen går ur dem, efter det så börjar det spraka och ha sig och gör så tills jag installerar om dem igen. Håller kanske 5 tim max.
December 31, 2001
Contiz wrote: Jag hör nu dock att det kommer ett jättekort "sprakljud" när man byter låt och utför vissa handlingar i operativsystemet. Känns även som volymen skiftar lite hela tiden när jag lyssnar på musik..., kanske ska ta och prova andra drivers endå...
Sedär ja 🙂
För mig blir det bara mer och mer och micen låter som satan när jag använder progs som ventrilo eller skype.
Fast man har vista original för en gång skulle så kan man inte använda skiten. I går fick jag nog och drog in 64bitars versionen av windows XP.
Jag ökade min FPS i spel med upp till 50% i en del och alla ljudproblem är borta.
2 Guest(s)