January 24, 2003
Hej,
Jag har en äldre dator som jag tänkt använda som filserver. Målet är att köra 2 diskar i RAID 1 (mirrored) via en ett sataraidkort. Jag har nyinstallerat windows xp pro och installerat nytt minne på den. Hårdvarumässigt har jag installerat ett sata raid-kort med 2 st satadiskar.
Datorn hittar raidkontrollern och raidkontrollern hittar båda diskarna. Windows hittar raidkontrollern och drivers installeras. Ny raidbios installeras till raidkontrollern. Jag har även installerat sataraid-utilitien.
Så som jag har tolkat det kan man sätta upp raid-settet antingen i raid-bioset eller via sataraid-utilitien i windows. Oavsett om jag skapar settet i den ena eller den andre så hittar windows en raid-set-disk. I windows diskhantering aktivierar jag den, skapar en partition och vill formatera.
Problemet uppkommer då jag ska formatera disken (NTFS). Jag får felmeddelande att det har uppkommit ett fel (odefinierat). Detta oavsett om jag kör snabb eller vanlig formatering. Jag har testat att använda partion magic till detta också men med samma (dåliga) resultat.
Är det något jag gör fel eller något som jag missat att göra? :banghead:
Tacksam för svar!
September 6, 2004
Har jag förstått det hela rätt att du har en disk med operativet på och sedan satt i två diskar till på ett S-ata kort som du vill skapa ett raid med? Eller försöker du skapa ett raid-set på en disk där du har operativet installerat på redan?
Rent generellt så vill jag alltid partitionera INNAN jag blandar in Windows. M.a.o. i BIOS för raidkortet.
January 24, 2003
silverbane wrote: Har jag förstått det hela rätt att du har en disk med operativet på och sedan satt i två diskar till på ett S-ata kort som du vill skapa ett raid med? Eller försöker du skapa ett raid-set på en disk där du har operativet installerat på redan?
Rent generellt så vill jag alltid partitionera INNAN jag blandar in Windows. M.a.o. i BIOS för raidkortet.
Japp. OS:et ligger på en befintlig disk. Till detta vill jag ha två sata-diskar (likadana) i raid 1.
Om sköta diskhanteringen (partionering, formatering etc) för raid settetutanför windows. Vilket program?
2 Guest(s)