November 17, 2005
Hej! Jag har problem med mitt Gainward 6800LE som stänger av sig när jag kör lite krävande saker som det borde klara finfint. Det jag undrar är om det är något jag gjort fel eller om det är fel på kortet. Det ska inte vara något fel på datorn eftersom den fungerade fint med det förra grafikkortet och jag har inte bytt ut något annat. Det finns ström kopplat till kortet, Jag kör den på den klockningen den hade från början. Först såg jag att den var ganska varm, runt 65-70 grader när jag inte gjorde något. Trodde att problemet var värmerelaterat så jag skaffade en ny fin Kylning från Zalman. Nu ligger temperaturen på runt 45 grader och jag har fortfarande samma problem. Vi kan ta ett exempel. Jag skulle testa 3Dmark 03. Efter att man tryckt på "starta" så kommer en laddningsruta upp. Ibland hinner filmen starta men går bara en sekund. Ibland stänger det av redan när den laddar. Det står "No signal" på skärmen fast datorn fortfarande är igång. Någon som har något förslag hur jag ska gå till väga med mitt problem?
March 5, 2005
Ärligt talat har jag aldrig hört talats om nåt liknande men det definitivt låter som om du har fått en måndagsexemplar. Jag tippar på nåt slags hårdvarufel, mao inget som nya drivisar kan fixa. Men du har väl provat med nya drivrutiner (och kanske även flasha om BIOS på kortet) ? Kollat om det finns problem mellan ditt moderkort och grafikkort, (kanske uppdatera BIOS på mobo också), använd google det kanske ger nåt om du söker på ditt moderkort+Gfx+problem.
EDIT Kom just på att jag inte frågat vad har du för nätaggregat i ditt system ? Om ditt kort funkar i 2d läge men stänger av sig så fort man startar ett spel kan det bero på att kortet får inte det ström den behöver när den belasta ordentligt.
November 17, 2005
Det stod att den krävde ett 300W nätagg och jag har ett 390W så det borde väl inte vara något problem. Men jag kan ju försöka kolla upp om moderkortet har det stöd det behöver. Ska även försöka kolla upp BIOS.
Jag såg att han som ligger på 5e plats på 3DMark 03 här på NH har samma saker som jag. Ett Asus A8V Deluxe och Gainward 6800LE. Så de måste ju fungera tillsammans.
March 5, 2005
Vad heter agget då ? Och man ska inte stirra sig blind på Watt siffran, det behöver inte betyda nåt. Ditt moderkort borde inte ha några problem med 6800LE så det lutar åt defekt kort ;-( Dåliga nyheter är att du antagligen inte har nån garanti kvar eftersom du bytte kylare (kolla up det, vissa tillverkare tillåter viss modd) men mitt råd till dig är sätt tillbaka orginalkylare och skicka tillbaka det till butiken.
Och håll fingrarna 😉
November 17, 2005
Jovisst. jag har tänkt att sätta tillbaka orginalkylaren. Kommer inte att synas något. Hi Hi!
Jag använder ett nätaggregat som satt i min Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower Silver/Black 400W ATX. Men jag ska för säkerhets skull testa den i en annan dator som jag vet fungerar. Och eventuellt testa ett annat kort i min.
October 9, 2004
November 17, 2005
October 9, 2004
Minnena lider av att det blir för ojämn strömtillförsel, spänningen droppar för mycket och då får du blackscreen
och capmod är kondensator ja, man behöver bara löda vid molexkontakten, den andra kan man fästa med smältlim. Men ring och gnäll lite på butiken du. Dom borde känna igen felet på en gång. bara gainward-korten av 6800LE som lider av det, vad jag vet och hört.
1 Guest(s)