Problem med 6800 LE|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med 6800 LE
hanswestman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 6, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag har problem med mitt Gainward 6800LE som stänger av sig när jag kör lite krävande saker som det borde klara finfint. Det jag undrar är om det är något jag gjort fel eller om det är fel på kortet. Det ska inte vara något fel på datorn eftersom den fungerade fint med det förra grafikkortet och jag har inte bytt ut något annat. Det finns ström kopplat till kortet, Jag kör den på den klockningen den hade från början. Först såg jag att den var ganska varm, runt 65-70 grader när jag inte gjorde något. Trodde att problemet var värmerelaterat så jag skaffade en ny fin Kylning från Zalman. Nu ligger temperaturen på runt 45 grader och jag har fortfarande samma problem. Vi kan ta ett exempel. Jag skulle testa 3Dmark 03. Efter att man tryckt på "starta" så kommer en laddningsruta upp. Ibland hinner filmen starta men går bara en sekund. Ibland stänger det av redan när den laddar. Det står "No signal" på skärmen fast datorn fortfarande är igång. Någon som har något förslag hur jag ska gå till väga med mitt problem?

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
988144
December 6, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat har jag aldrig hört talats om nåt liknande men det definitivt låter som om du har fått en måndagsexemplar. Jag tippar på nåt slags hårdvarufel, mao inget som nya drivisar kan fixa. Men du har väl provat med nya drivrutiner (och kanske även flasha om BIOS på kortet) ? Kollat om det finns problem mellan ditt moderkort och grafikkort, (kanske uppdatera BIOS på mobo också), använd google det kanske ger nåt om du söker på ditt moderkort+Gfx+problem.

EDIT Kom just på att jag inte frågat vad har du för nätaggregat i ditt system ? Om ditt kort funkar i 2d läge men stänger av sig så fort man startar ett spel kan det bero på att kortet får inte det ström den behöver när den belasta ordentligt.

hanswestman
Medlem
988151
December 6, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det stod att den krävde ett 300W nätagg och jag har ett 390W så det borde väl inte vara något problem. Men jag kan ju försöka kolla upp om moderkortet har det stöd det behöver. Ska även försöka kolla upp BIOS.

Jag såg att han som ligger på 5e plats på 3DMark 03 här på NH har samma saker som jag. Ett Asus A8V Deluxe och Gainward 6800LE. Så de måste ju fungera tillsammans.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
988176
December 6, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad heter agget då ? Och man ska inte stirra sig blind på Watt siffran, det behöver inte betyda nåt. Ditt moderkort borde inte ha några problem med 6800LE så det lutar åt defekt kort ;-( Dåliga nyheter är att du antagligen inte har nån garanti kvar eftersom du bytte kylare (kolla up det, vissa tillverkare tillåter viss modd) men mitt råd till dig är sätt tillbaka orginalkylare och skicka tillbaka det till butiken.
Och håll fingrarna 😉

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
988184
December 6, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

komplett skickade tillbaka min kompis kort utan att titta på det då dom såg att han hade bytt kylare, lite surt med ett nytt grafikkort för ~4000kr

hanswestman
Medlem
988253
December 7, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jovisst. jag har tänkt att sätta tillbaka orginalkylaren. Kommer inte att synas något. Hi Hi!
Jag använder ett nätaggregat som satt i min Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower Silver/Black 400W ATX. Men jag ska för säkerhets skull testa den i en annan dator som jag vet fungerar. Och eventuellt testa ett annat kort i min.

IXu
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 230
988441
December 7, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Blackscreen-problemet, sök så hittar du vad som menas. Minnena för för lite spänning på kortet och klarar inte av belastning. Detta kan hjälpas genom capmod eller så lämnar du igen kortet

hanswestman
Medlem
988483
December 7, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Betyder capmod att man lägger till en extra kondensator på kortet? det är vad jag fattade för. Det låter inte så jättekul. Jag gnäller hällre lite på butiken. Men är minnena för klena eller behöver de bara mer ström?

IXu
Medlem
988486
December 7, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Minnena lider av att det blir för ojämn strömtillförsel, spänningen droppar för mycket och då får du blackscreen

och capmod är kondensator ja, man behöver bara löda vid molexkontakten, den andra kan man fästa med smältlim. Men ring och gnäll lite på butiken du. Dom borde känna igen felet på en gång. bara gainward-korten av 6800LE som lider av det, vad jag vet och hört.

hanswestman
Medlem
988693
December 8, 2005 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha. Jag gillar ändå inte att löda på såna saker även om det är enkelt. Men vad gör butiken om jag nu skickar in det? Försöker de laga det eller får jag något annat kort?

IXu
Medlem
988799
December 8, 2005 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får nog ett likadant kort eller ett likvärdigt kort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL