February 27, 2006
Hej,
Jag har ett Abit BF6, ett äldre moderkort och en P3 500MHz. Jag har provat med detta moderkort och ett annat liknande med samma problem - bara ena IDE-kanalen på moderkortet funkar. Hårddisk/CDROM detekteras bara på ena kanalen och jag fattar inte varför. Har provat jumper-kombinationer på HDD och CDROM kör nu master/maste. Båda enheterna är kopplade med yttersta ide-anslutningen på kabeln.
Har provat att byta ALL hårdvara (dessutom provat dubbla moderkort) utan att fatta vad som är fel.
Någon som sitter på en äldre dator med liknande spec. som känner igen detta och vet vad det kan bero på?
Mycket tacksam för tips.
November 5, 2002
Hänger inte riktigt med på hur du menar. Fungerar IDE Primary men inte IDE Secondary?
Eller är det bara master som fungerar på en kanal och inte slave?
IDE Primary]-----------------[Slave]------[Master] IDE Secondary]-----------------[Slave]------[Master]
Såhär bör det ju se ut.
Kopiera och markera rött det som inte fungerar.
February 27, 2006
Hej, och stort tack för svar, ledsen om jag var otydlig: följande gäller:
IDE Primary]-----------------[Slave]------[Master]
IDE Secondary]-----------------[Slave]------[Master]
Allt är jumprat som master. Samma problem med två_olika_moderkort varav Abit BF-6 är helt nyköpt pga detta problem (dock begat såklart). Vore ju skumt om båda var trasiga. På ena kanalen sitter en CDROM och på den andra en liten hårddisk. Båda enheterna funkar på IDE1/IDE Primary men ingen av dom på IDE2/IDE Secondary...
November 5, 2002
Som jag förstår det så fungerar cdrom och hdd på IDE1 configurerade rätt som master och slave.
Men om något kopplas in på IDE2-kanalen (master eller slave) hittas det inte. Eller menar du att det endast är master på IDE2-kanalen som inte hittas?
Har du kollat så det inte är kabeln som det är fel på? eller om IDE2-kanalen har blivit inaktiverad i bios av någon anledning?
2 Guest(s)