January 15, 2004
Det hela började med att jag bytte grafikkort från mitt 7800GT till ett 9800GTX+. Varpå jag fick problemet att nästan alla mina spel laggar. Det flyter på i typ två sekunder, sen så blir det att det som igentligen ska ta en sekund tar två sekunder, och sen så börjar det om. Man kanske ska kalla det delay istället. Det är lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.
Jag märkte detta först när jag spelade crysis, men sen så provade jag även att installera street legal redline. Och även det laggar på detta sätt. Men jag kan tex spela cs utan att det laggar.
Jag har installerat om windows och installerat alla drivrutiner (vad jag vet). Jag har även provat med nyaste och lite äldre drivrutiner till grafikkortet men det blev ingen skillnad.
Jag vet inte riktigt om dessa 3dmark06 poäng är bra. Allt är kört på orginalinställningarna iaf.
Gamla drivrutiner:
3DMark Score 6374 3DMarks
SM 2.0 Score 2980
SM 3.0 Score 3725
CPU Score 1082
Nyaste drivrutiner:
3DMark Score 6294 3DMarks
SM 2.0 Score 2860
SM 3.0 Score 3702
CPU Score 1086
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/19/2009, 09:36:07
Operating System: Windows XP, Service Pack 3
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7369
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.6GHz
Memory: 2048MB RAM
Page File: 264MB used, 3675MB available
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 9800 GTX+
Display Memory: 512.0 MB
Idletemp på grafikkortet, runt 45 grader.
All hjälp uppskattas.
January 15, 2004
Jag har svårt att tro att det är internetleverantören då det har fungerat förut, samt att jag spelar offline.
Jag har ett Antec Earthwatts 500W, samt att jag har 4st hårddiskar inkopplade.
Moderkort: MSI K9N NEO-F V3
vet inte riktigt vad det är för mer hårdvara jag kan skriva ner.
December 31, 2001
Elektro wrote: Jag har svårt att tro att det är internetleverantören då det har fungerat förut, samt att jag spelar offline.
Jag har ett Antec Earthwatts 500W, samt att jag har 4st hårddiskar inkopplade.
Moderkort: MSI K9N NEO-F V3vet inte riktigt vad det är för mer hårdvara jag kan skriva ner.
När du skriver lagg så betyder det att din latency är för hög. Ordet du letar efter är "hackar/fps drops"
Testat att formetara för att få bort äldre drivers?
Testat kortet i någon annans dator?
Testat med en annan PSU?
Så nu har du något att göra i dag.
January 15, 2004
Jag vet att det låter fel med lagg, men samtidigt så får jag inte en fps drop då det händer så fps drop blir ju fel. Hackar kanske är mer rätt isåfall.
Eftersom att mjaa sa att min cpu score sög så började jag kolla lite på det och märkte att temperaturen slår i taket vid full belastning, (65 grader) och då släpper processorn efter. Dock så ska tydligen temperaturåtergivningen inte riktigt fungera hundra procent med det bios jag har heller, men det verkar ju som att datorn helt klart går för varm.
Antagligen så kanske jag lyckades komma åt fläkten när jag bytte kort och höll på dra om alla kablar.
Jag får väl återkomma om det inte är det som är felet.
Tack till alla som har orkat lagt ner tid och svarat i tråden.
January 15, 2004
Nu vet jag inte alls vad det spelar för roll vad jag har för ljudkort, men hur som helst så har det löst sig nu.
Jag har inhandlat en ny kylare. Samt att min gamla biosversion läste av temperaturen fel och sa att den var 65 grader när den igentligen var 30, vilket verkar ha påverkat eftersom att processorn klockade ner sig. Så det blev bara att kirra en nyare bios version.
Nu får jag iaf :
3DMark Score 9168 3DMarks
SM 2.0 Score 3905
SM 3.0 Score 4752
CPU Score 1966
Dock så säger speedfan att min idletemp på CPUn är ~14 grader, vilket jag tycker låter nästan lite väl lågt, aja hursomhelst It Works.
December 31, 2001
Elektro wrote: Nu vet jag inte alls vad det spelar för roll vad jag har för ljudkort, men hur som helst så har det löst sig nu.
Jag har inhandlat en ny kylare. Samt att min gamla biosversion läste av temperaturen fel och sa att den var 65 grader när den igentligen var 30, vilket verkar ha påverkat eftersom att processorn klockade ner sig. Så det blev bara att kirra en nyare bios version.
Nu får jag iaf :
3DMark Score 9168 3DMarks
SM 2.0 Score 3905
SM 3.0 Score 4752
CPU Score 1966Dock så säger speedfan att min idletemp på CPUn är ~14 grader, vilket jag tycker låter nästan lite väl lågt, aja hursomhelst It Works.
Råkade skriva i fel tråd 🙂
bra att det fungerar för dig. Stirra dig inte blind på temperaturerna du får genom bios eller andra program då de kan fela något enormt.
Din temperatur på din cpu ligger nog strax över rums temperatur då det inte går att kyla en kylfläns med fläkt under temperaturen du har i rummet.
1 Guest(s)