June 30, 2003
Håller på att bygga ny dator. Men har stött på problem.
Jag laddade ner senaste BIOS från DFI's hemsida eftersom jag har en Dual-Core Processor(AMD Athlon64 X2 4600+)
BIOS uppdateringen fungerade utan problem.
Problemet är att den inte vill boota korrekt. Den kommer till "Verifying DMI Pool Data"(den visas inte men jag vet att det är nästa sak som ska visas på skärmen). Sedan bootar den bara om, och så håller den på hela tiden.
Det konstiga är att när jag kör en ClearCMOS så fungerar det att boota korrekt. Men det funbgerar bara EN gång, för nästa gång jag startar om datorn så fastnar/bootar den om igen och igen osv....
Jag har lagt in den näst äldsta BIOS'en, DÅ fungerar det. men då känner inte Moderkortet igen processorn(det står "AMD hammer family - processor unknown") Det jobbiga med den äldre BIOSen är att datorn blir så j***a slö.
Nån som vet så att man kan få den nya BIOSen att fungera så jag inte måste göra en ClearCMOS varje gång jag startar datorn(lite jobbigt 😛 )?
Komponenter:
GainWard GeForce 7800GTX GS
Crucial PC3200 BallistiX
AMD Athlon64 X2 4600+
Silverstone 650W nätagg
Samsung SpinPoint 80GB SATA2 NCQ
NEC DVD-brännare ND-3540A
DFI LanParty UT nF4 Ultra-D
Jag hoppas att symptomen är tillräckligt bra förklarade =) Annars är det bara att säga till.
June 30, 2003
EliXyR wrote: om det blir som du beskriver så kan det va minnena som busar, dvs de kör i en inställing de inte klarar då bootar det bara om så där. har du testat o ändrat de olika minnes inställingarna?
Ok, jag kan testa det. får dock göra det senare.
Fråga: Men om det är det som är problemet hur kan det då komma sig att det fungerar med den äldre BIOSen?
June 30, 2003
Redfaction wrote: Du måste ju såklart ställa in alla parametrar i bios när du har uppdaterat bios då den nollställer allt och måste ställas in manuelt..:) Så enkelt är de tiallafall för mig då detta problem alltid dyker upp när jag installerar nytt bios.
Men varför fungerar det då första gången efter jag kört en ClearCMOS med nya BIOSen och inte efter andra gången jag startar om datorn? Och jag har inte ändrat nått i BIOS.
NiCKE^ wrote: En fråga, vilka slotar kör du minnena i? Gula? Byt till orangea istället för då går det mycke enklare förbi det där problemet 🙂
Jag använder alla slotar. 4x512MB. Men jag vill ju använda alla minnena.
Men jag ska testa dessa tips senare.
Det är inte min dator. jag bygger den åt en kompis. Men det är första gången jag har råkat ut för ett sådant här problem alltså.
1 Guest(s)