September 30, 2004
Som topic antyder har jag, antagligen, fått problem med mitt DFi-kort. Min Cmos backup som skall dra igång vid varje boot har bl.a. slutat ge livstecken ifrån sig. Därtill bootar burken om sig helt slumpmässigt i winblows, ibland vägrar den helt enkelt starta. Därtill verkar det vara någon form av strul på minneshanteringen, jag kan inte få upp mina minnen (OCZ VX 4000) i FSB över 240, detta är det andra minnesparet jag försöker med. Eftersom det knappt går att få tag i kortet längre har jag inte haft möjlighet att testa systemet i övrigt någonstans, så jag tänkte se om någon här har varit med om/hört talas om något liknande tidigare.
Om det hjälper er så följer här nedan lite info om burken i övrigt:
AMD64 4000+, OCZ VX 4000, Antec TruePower 480W, Gainward 6800GT GS, WD Raptor 36GB och två styck Maxtor DiamondMax 10 250GB. Därtill även en DVD-brännare och en DVD-Rom.
Är det någon som känner igen detta eller någon som vågar sig på en gissing? Eller måste jag helt enkelt ta tag i mitt liv och byta mobot? 🙁
July 14, 2005
Problemet du har liknar vad som benäms som Cold Boot Issue.
Man spekulerar fortfarande vad som den orsakas av, men tydligen får inte minnena rätt spänning vid uppstart.
- Testa minnena att dom är okay. (pröva en minnesticka i taget vid problem i Slot 2).
- Test din Hårddisk med program från tillverkaren.
- Kolla i BIOS att minnena har rätt spännning.
- Tweaka ner den till orginal och se om det hjälper.
- Uppdatera ev Bios.
- Kolla in på XS för mera hjälp.
2 Guest(s)