Problem med digitalt ljud över S/PDIF|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med digitalt ljud över S/PDIF
Moffe79
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2008 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Min dator har ett Creative X-fi XstreamMusic ljudkort där jag låtit ansluta en Creative SB X-Fi Digital I/O Modul. Via denna modul har jag alltså kopplat en koaxialkabel från modulen in i min receiver via koaxial in.

Direktlänk till modulen; http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320935

Jag får ut bra ljud i receivern när jag lyssnar på musik och likaså när jag ser på film. Jag måste dock ställa in att det ska vara 5.1 ljud i VLC Player för att ljudet ska bli bra. Om jag inte ändrar ljudetkällan till 5.1 inne i VLC Player så står inställningen på A/52 over S/PDIF och ljudet liksom dubblas eller snarare hackar fram.

Problemet är att jag vill gärna få till det här med A/52 over S/PDIF eftersom den ljudkällan blir digital i min receiver. När jag väljer A/52 over S/PDIF och spelar upp material som är kodat digitalt dyker en liten ruta upp någon sekund där det står vilken signal som receivern matas med. DTS eller Dolby Digital.

Min receiver uppfattar inte signalen som digital när jag i VLC Player väljer 5.1 utan då kör min reciver något eget "ful-dolby" kallat "Play2Movie" som är en sorts simulerad 5.1 Dolbyvariant för ljudkällor som egentligen inte är kodade som 5.1 ljud. Recivern gör ett bra jobb med denna "Play2Movie" men jag vill ha till den digitala varianten på något sätt så att jag slipper fullösningar och att ljudet blir digitalt hela vägen och att bästa ljudet ställs in med automatik.

När jag kör A/52 over S/PDIF och ljudet hackar och har sig så kan man ändå se att recivern kör dolby digital och inte "Play2Movie". Recivern är rätt på det helt enkelt, förutom att ljudet hackar och har sig.

Jag har varit inne i ljudkortets inställningar och sätt till så att allt är inställt för extern reciver som ska koda ljudet. Efter vad jag förstår så ska allt vara inställt som passtrough för ljudkällan. Men något blir alltså fel när jag säger till VLC Player att köra digitalt över S/PDIF. Frågan är bara vad och hur jag ska åtgärda problemet?

Någon som vet hur jag får bort det här hackandet som jag pratar om? Får jag bara ordning på detta så har jag ett fullt fungerande digitalt system.

Tacksam för synpunkter och råd!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1198316
July 18, 2008 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat något annat program än VLC? (VLC är långt ifrån ett bra program i mina ögon)

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Moffe79
Medlem
1198386
July 19, 2008 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt svar!

Tankade PowerDVD och installerade, nu funkar det digitala ljudet klockrent!

Det tråkiga är bara att jag inte kan spela upp mkv filer i powerDVD...fattar inte varför det jävlas. Kan du rekommendera någon mediaspelare till win som är bra annars?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1198387
July 19, 2008 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar köra MPC (mediaplyer classic) som finns i CCCP codecpack.
Problemet är ju igentligen hur Creative valt att sköta det digitala ljudet.
Men med MPC finns ju massa inställningar och FFdshow som sköter kodningen kanske kan skicka passthrough ?

Jag har ett Auzentech kort i min HTPC så jag slipper krångliga ljudkort från creative.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Moffe79
Medlem
1198410
July 19, 2008 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Stort tack för din hjälp, gillade cccp codecpaketet direkt när jag installerade. Avskalad, enkelt, smidigt och framförallt så funkar allt!

Tack för tipset! Kör MVC nu med digitalt ljud där både bild och ljud är på topp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 289
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL