Problem med drivrutiner/DirectX 9.0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med drivrutiner/DirectX 9.0
BleeNr1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2006 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Halloj!

Det är så här att jag har en "ny" dator, som jag för ett par dagar sen formaterade om. Började med att installera alla drivrutiner och nödvändiga program, och än så länge fungerade allt klockrent. Dock upptäckte jag att filmerna småhackade, självklart, directx måste jag ju ha då. Sagt och gjort, installerade DirectX 9.0c och startade om datorn. Allt verkade funka som vanligt tills jag skulle starta en film, då började skärmen
att stänga av och sätta på sig med typ 2 sekunders mellanrum, och med ett frenetiskt tryckande på Alt + F4 så lyckades jag stänga filmen så att allt blev normalt igen.

Det har tydligen hjälpt för några att bara installera lite äldre drivrutiner, men inte för mig. Jag har provat drivrutiner från senaste ända ner till forntida 66.xx och ändå funkar det inte. Körde en systemåterställning för att ändra tillbaka till DirectX 8.1 (som funkar finfint, förutom att just filmer smålaggar när man förstorar bilden), för att sedan prova med 9.0b. Icke sa nicke, exakt samma problem.

Någon som vet vad allt detta kan bero på? Vill ju kunna se film på min nya dator =(

Lite info om datorn:

AMD Athlon XP 3200+
GeForce FX5500
Windows XP SP1

Kan tillägga också att när jag avinstallerar drivrutinerna till grafikkortet och sedan startar en film så funkar även det fint, förutom att bilden e otroligt ful =P verkar som att drivrutinerna och directx bråkar med varandra.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1081965
September 30, 2006 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Uppdatera allt som finns till XP (SP2 och allt annat efter det). Sedan kolla du över dina Codecs.
Vissa äldre codec's kan strula.
Själv kör jag med http://cccp-project.net/ och dom har aldrig strulat.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

BleeNr1
Medlem
1081997
September 30, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag precis kört en full uppdatering till SP2 och allt som hör till, men problemet kvarstår. Detta är inte en fråga om codecs, utan det verkar vara grafikkortet/drivrutiner/directx som krånglar. Har provat att installera endast senaste ffdshow, därefter endast xvid och till sist vlc, men alla visar exakt samma problem när man förstorar fönstret, dvs codecproblemet kan vi bortse. Har till och med provat med en överklockning av grafikkortet utan resultat.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1082003
September 30, 2006 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken sorts film är det du pratar om? 😕

BleeNr1
Medlem
1082007
September 30, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

detta handlar egentligen om alla typer av videoklipp, dvs .avi, .mov, .wmv o så..

Edit: kanske inte exakt alla, .mov verkar funka lite bättre, men skärmen blinkar till lite då och då. wmv och avi strular dock. Videoklipp jag kollar i youtube verkar funka finfint, konstigt nog.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 26
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL