Problem med dubbla kärnor (arbetar 50%)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med dubbla kärnor (arbetar 50%)
Mau
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag märkte problemet när jag skulle testa att köra en SuperPi, problemet verkar vara att datorn endast använder en kärna? Det spelar ingen roll hur mycket jag belastar datorn så arbetar den aldrig över 50%.

Det som då stör mig så otroligt är att när jag arbetar med VSTi i Sonar så används väldigt ofta all datorns kraft. Sonar hävdar att datorn arbetar till 100% (nästan...) medans Aktivitetshanteraren säger 50%...

Söker nu hjälp från er då det är väldigt frustrerande att köpt en sådan dyr burk och endast kan använda 1.6ghz?

Jag har läst lite om problemet men inte riktigt fått ett svar på om vad som är fel. Tycker att någon borde ha stött på det! =)

Dell Inc. 0X8582
Intel(R) Pentium(R) D840 CPU 3.20GHz
1023MB DDR2-SDRAM
WDC WD2500JS-75MHB0

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1004953
January 18, 2006 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

det är 3.2GHz per kärna, inte totalt. 😉

Mau
Siktar mot toppen
Medlem
1004957
January 18, 2006 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

inte för att det hörde hit.. men nu vart jag nyfiken 🙂 Förklara, det är väll dubbla kärnor som tillsammans blir 3.2ghz?

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1004965
January 18, 2006 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

gör det enkelt

se dual core som två fysiska cpu'er (inget hyperthreading löjl)

har du ett prog som inte är skrivet för flera cpu'er så går det 100% på en cpu men i taskman så ser det ut som 50%... (vilket det egentligen också är, men 100 på en och 0 på den andra)

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Mau
Siktar mot toppen
Medlem
1004966
January 18, 2006 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Gha, det verkar ju helt galet ^^ Så jag kan lika gärna sätt mig på min server på 2.0ghz och få ut mer kräm ur den i Sonar, som då antagligen bara stödjer 1core?

Grrr....

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1004977
January 18, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

mautana wrote: inte för att det hörde hit.. men nu vart jag nyfiken 🙂 Förklara, det är väll dubbla kärnor som tillsammans blir 3.2ghz?

FEL ! Varje kärna jobbar i 3.2Ghz. Och vill du att SuperPi använder två kärno så ska du använda 2 Super Pi instanser, starta 2 gånger helt enkelt...Att sonic använder bara en cpu kärna är inte cpu tillverkarens fel utan programmakarens. Har du kollat om dom har en patch eller planer på ge ut en som skulle använda båda kärnor ?

Mau
Siktar mot toppen
Medlem
1004998
January 18, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

så totalt kan man säga att det är 6.4ghz i en d840?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1005004
January 18, 2006 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

mautana wrote: så totalt kan man säga att det är 6.4ghz i en d840?

Nope, 2x3.2Ghz är inte lika med 6.4Ghz. I vissa applikationer så får man nästan den dubbla prestandan, men för det mesta så får man se det som att man kan göra fler saker samtidigt utan att man tappar någon prestanda, jämfört med ett single core system.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1005017
January 19, 2006 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher har 100% rätt

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1005459
January 20, 2006 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

Nä, som redan sagts 2x3,2 GHz != 6,4 GHz.

För att ta den vanliga liknelsen i dessa sammanhang - bilar. Antag att du har en 3 ton tung pryl du vill flytta. Till ditt förfogande har du antingen en eller två personbilar (tar 1,5 ton var med lite våld och överlast :bgrin:), eller en lätt lastbil (tar 3 ton). En personbil motsvarar en 3,2 GHz kärna, två en dualcore, och lastbilen en potentiell 6 GHz ensam kärna.

Även om du kan ta hela prylen på lastbilen går det inte bra att använda två bilar som den är. De kan ju bara ta halva var... Enda möjligheten att överhuvudtaget kunna flytta saken med två personbilar är att såga itu den på mitten. I det här fallet kan vi tillåta oss att göra det, för då stämmer min liknelse bättre. Du kan då lasta in hälften av saken i varje bil, och komma fram lika snabbt som lastbilen.

Antag nu att det är så att du bara har tillgång till en bilförare. Då kan du bara använda den ena bilen för att köra, och får alltså göra det två gånger. Transporten kommer alltså att ta dubbelt så lång tid som med lastbilen. Precis den situationen motsvarar hur det fungerar med datorer i dag - även om du har två kärnor, så är det väldigt många program som fortfarande bara kan utnyttja en i taget...

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1005492
January 20, 2006 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Hehehehe
Ojojoj vad du var ute och cyklar. Förresten när du ändå håller på kan du väl dra förbi biblioteket och låna lite böcker om datorparalelism. Kan vara bra att "fräscha" upp kunskaperna

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1005868
January 20, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=mautana]så totalt kan man säga att det är 6.4ghz i en d840?

Nä, som redan sagts 2x3,2 GHz != 6,4 GHz.

För att ta den vanliga liknelsen i dessa sammanhang - bilar. Antag att du har en 3 ton tung pryl du vill flytta. Till ditt förfogande har du antingen en eller två personbilar (tar 1,5 ton var med lite våld och överlast :bgrin:), eller en lätt lastbil (tar 3 ton). En personbil motsvarar en 3,2 GHz kärna, två en dualcore, och lastbilen en potentiell 6 GHz ensam kärna.

Även om du kan ta hela prylen på lastbilen går det inte bra att använda två bilar som den är. De kan ju bara ta halva var... Enda möjligheten att överhuvudtaget kunna flytta saken med två personbilar är att såga itu den på mitten. I det här fallet kan vi tillåta oss att göra det, för då stämmer min liknelse bättre. Du kan då lasta in hälften av saken i varje bil, och komma fram lika snabbt som lastbilen.

Antag nu att det är så att du bara har tillgång till en bilförare. Då kan du bara använda den ena bilen för att köra, och får alltså göra det två gånger. Transporten kommer alltså att ta dubbelt så lång tid som med lastbilen. Precis den situationen motsvarar hur det fungerar med datorer i dag - även om du har två kärnor, så är det väldigt många program som fortfarande bara kan utnyttja en i taget...

Idén fungerar, men du vänder på begreppet för hastighet, kärnor och databussar.

Processorhastigheten är bara intressant för att veta hur snabbt du lastar informationen.
Cacheminnet motsvarar om du använder en bil eller buss.
Databussen avgör hur fort du kan köra på vägarna.

Om man skulle se processorhastigheten som bilens hastighet så skulle en snabbare CPU motsvara en Ferarri. Men du kan fortfarande inte köra i 250 på E4 en måndagsmorgon pga trängseln, alltså skulle det kräva flera turer fram och tillbaka för att flytta 10 personer, men flera bilar (kärnor) kan få alla 10 personer att komma fram samtidigt. Även om det är gamla Volvo 240 du använder.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1005926
January 20, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, som vanligt går det åt skogen när man tar till billiknelser... 🙂

Hur som helst, jag kan nog det där med parallellbearbetning ordentligt - inte för att skryta men jag har läst flera universitetskurser som anknyter till ämnet, bland annat en om parallella algoritmer. Det jag är kass på är att skriva användbara liknelser... 😀

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1006008
January 21, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Jaja, som vanligt går det åt skogen när man tar till billiknelser... 🙂

Hur som helst, jag kan nog det där med parallellbearbetning ordentligt - inte för att skryta men jag har läst flera universitetskurser som anknyter till ämnet, bland annat en om parallella algoritmer. Det jag är kass på är att skriva användbara liknelser... 😀

Näe men det funkar med billiknelser.
Man kan säga att man har två bilar med samma: antal hästkrafter, vikt och toppfart.
Det enda som skiljer dom åt är att den ena har en V8 och den andra en rak 4.
Resultatet blir ju att bilen med en V8 kommer kunna dra ett tyngre lass i en högre hastighet, eller utan att tappa lika mycket fart som bilen men en rak 4:a.
Bilen med V8 kommer även att svara snabbare på gasen, samma sak med SMP system, man får en bättre respons.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL