Problem med DVDn på min Acer Aspire|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med DVDn på min Acer Aspire
wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2007 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Fick idag hem min Acer efter att den varit på reparation i Tyskland i över en månad. Då var felet nånting med hårddisken. Startade upp den idag och allt verkade vara fixat. Men när jag så skulle installera Norton Antivirus med Acers egen skiva som följde med datorn så lästes den inte. Fanns inget i Utforskaren heller. Testade min brända skiva med Ubuntu och den kunde läsas.

När jag så skulle skriva en skiva, så fungerar det inte alls. Får massa information i felmeddalandet, men "Power Calibration Error" (i CD Burner XP Pro) står där iaf. I acers NTI CD/DVD maker står där "Medium error" eller att man skall försöka med lägre hastighet (funkar ej) annat media (funkar ej).
Har sökt lite på det och det verkar som om det beror på antingen dåliga media, (samma skivor jag använt tidigare och de har funkat bra), damm i spelaren, eller att den bara är på väg att dö. (Mycket konstigt med tanke på att datorn är köpt i november 2006). Så vad ska jag försöka med? Installera ny firmware? Vill ha igång datorn fullt snarast, det har varit nog jobbigt att klara av saker i skolan i en månad utan egen dator. Vill inte skicka den tillbaka till Acer i en månad till...

Märket på spelaren är:
Matshita UJ-850S
DVD/CD, DVD+R, DVD+-RW, Dual Layer.

Datorn:
Acer Aspire 512 WLMi
AMD Turion 64 x2 (dubbel kärna) 1.6 GHz, 512 kb L2 cache
ATI Radeon Xpress 1100
120 GB HDD
1 Gb Ram
WLAN

Tack på förhand!
/Henrik Wiberg

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1133034
April 25, 2007 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har infocare där du bor kan de försöka reparera datorn ifall det visar sig vara dvdn som är på väg att dö.

wiberg83
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1133107
April 25, 2007 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hade jag visst. (Bor i Luleå) Men det kommer väl kosta en del eller? För om jag i slutändan måste byta ut DVDn så kan jag ju lika gärna beställa en ny nu på en gång. Har sökt lite efter sådana och har hittat en som verkar bra. Kommer INTE skicka tillbaka den på rep i Tyskland igen för den tiden har jag bara inte.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1133263
April 26, 2007 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej men om du har garanti så kan du kolla med acer ifall du kan lämna in datorn till infopcare, så de beställer delar och byter/reparerar hemma i luleå istället för att skicka datorn til tysklnad.

Då kan du om du har tid komma undan med kortare servicetid.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 459
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL