November 22, 2001
Yo!
Fanaz har ett litet problem här....
Köpte nyligen två st 80 gb IBM hd:ar....
Och sen tidigare hade jag en 17 gb:are med xp på...
Nu är det så att jag har installerat om XP på en av de nya hd:arna
men den har fått enhetsbeteckningen E:
Så här är det:
C: 17 gb (oanvänd, formaterad) (fat32)
D: 80 gb (oanvänd, formaterad) (ntfs)
E: 80 gb (OS disk) (ntfs)
Och jag skulle gärna vilja ha OS disken som C: och nästa 80 gb som D:
och den sista 17 gb som E: men när jag ska ställa om OS disken så säger den "Det går inte att ändra enhetsbeteckningen för system- eller startvolymen". (Jag har ändrat om C: 17 gb till t.ex J: men det går fortfarande inte att ändra E: till C:)
I bios säger den:
Primary Master = 80 gb
Primary Slave = 80 gb
Secondary Master = 17 gb
så dom är ju satta rätt bara att XP inte fattar det.
Nån som har nån idé om hur jag kan byta enhetsbokstav på dom?
Tnx /PeMaNi
December 2, 2001
Du har möjligtvis inte installerat ditt OS på den hårddisken som är din Primary Slave? För då lägger den sig sist!
Om du ska ha det i den årdningen som du skrivit ska du sätta dom enligt följande:
Primary Master: 80Gb (din os disk)
Primary Slave: 17Gb
Secondary Master: 80Gb (den som inte är din os disk)
Om du nu inte har lust att formatera har jag för mig att man kunde byta enhetsboksatav i partition magic 7.0
August 18, 2001
Jag vet inte hur det är i XP men i win2000 är det ju bara att högerklicka på 'My Computer' och gå in på 'Manage'. Där finns det nån disk manager eller nåt sånt och där kan man ändra enhetsbeteckning på diskarna till H eller U eller vad man nu vill ha så du kan få dem i den ordningen du vill ha dem.
April 1, 2001
Njal wrote: Jag vet inte hur det är i XP men i win2000 är det ju bara att högerklicka på 'My Computer' och gå in på 'Manage'. Där finns det nån disk manager eller nåt sånt och där kan man ändra enhetsbeteckning på diskarna till H eller U eller vad man nu vill ha så du kan få dem i den ordningen du vill ha dem.
Jo, men man kan inte ändra på system eller boot disken..
Jag vill minnas att jag själv har haft samma problem, och lyckades fixa det. Det kan ha varit så att jag ordnade det med Partion Magic, kommer inte ihåg riktigt.
I värsta fall får man väl koppla ur alla diskar utom den man vill installera Windows på, köra igång installationsprogrammet, ta bort partionen(erna) och skapa nya. För då ska den första man skapar bli C:
Sen efter installationen kopplar man in de andra diskarna igen. Ganska omständigt dock för en sån "enkel" sak tycker man..
Men som sagt, jag tror jag lyckades fixa det med Partion Magic 7..
November 22, 2001
ok tack för tipsen men jag lyckades på nåt sätt att fixa till det....
men jag gjorde som ni sa med partition magic och ändrade om e: till c: men det är tydligen inte att rekommendera =) för sen startade inte skiten...men vette fan hur jag gjorde men nu har jag då XP på c: men tack iaf....
2 Guest(s)