December 22, 2009
Tjenare,
Köpte en burk för ca 2,5 år sedan med ett GeForce 8800GTS 320MB. Det har fungerat klockrent fram tills för ca 3månader sedan. Då började det ibland dyka upp röda ränder på skärmen. Efter ett tag gick det inte att starta datorn utan att bios gav ifrån sig beep codes (ett långt och två korta pip som alltså indikerar att grafikkretsen är kass).
Köpte då ett exakt likadant grafikkort av en polare och det fungerade fint i ca 1 månad sen blev det samma sak igen även med det kortet. Beep codes varje gång man startar datorn. Dock kom aldrig de röda ränderna innan kortet slutade fungera.
Jag lät en polare testa båda grafikkorten på sin burk. Det första kortet fick han igång fast det fanns röda ränder. Det andra kortet (det jag köpt av en polare) fick han igång men han sa att det tog ganska lång tid att starta igång burken (ungefär som att den stog och tuggade i bios och inte tyckte om kortet). Men det fungerade till slut och han kunde komma in i windows utan problem.
Frågan är nu vad man ska dra för slutsats av allt det här? Varför går inte korten igång på min burk? Är det min burk som har sönder grafikkorten?
Lite hårdvaruinfo
Moderkort: Asus M2N-E SLI
CPU: AMD 4400+
Nätagg: 400w
Minne: 2GB DDR
Mvh
Kalle
December 22, 2009
Tackar för välkomnandet! =)
Är bortrest så jag har inte möjlighet att kolla vad det är för märke på nätagget. Nätagget är lika gammalt som burken, dvs 2,5 år.
Det är inte särskilt dammigt i burken eftersom jag regelbundet är där och damsuger. Det är däremot varmt. CPUn kan ibland gå up till 65C vid spel (vilken är relativt högt enligt mig iaf).
Jag har fått tillgång till ett nätaggregat på 550w. Kan det vara värt att testa det istället?
1 Guest(s)