March 28, 2009
Hallå!
Har nyligen införskaffat dator i delar från Komplett. Det är första gången jag försöker mig på ett eget datorbygge. Det hela har dock gått enklare än jag trodde och datorn verkar fungera som den ska med undantag av grafikkortet som tycks ställa till vissa problem.
Dessvärre fungerar inte piltangenterna på det tangentbord jag införskaffat, så att kontrollera hårdvaran i BIOS blir lite problematiskt.
Grafikkortet är ett ATI Radeon HD 4650. Använder mig av Windows XP. Jag undrar helt enkelt om någon kan säga mig hur man enklast kontroller huruvida grafikkortet fungerar som det skall, ev fungerar överhuvudtaget.
Om det är så att grafikkortet inte fungerar alls, hur märker man då det när man använder datorn? Det första jag testade var om videofiler fungerade, och det var inga som helst problem. Det var först när jag försökte köra spel som problemen uppstod. Har testat ett tiotal olika spel, inget fungerar. När man försöker köra vissa av dem ger XP felmeddelandet ”Couldn't set upp graphics driver”, men i de flesta fall får man bara en vanlig kraschrapport.
Såvitt jag vet kan problemet lika gärna vara ett annat än grafikkortet, eftersom grafiken tycks fungera i övrigt, men någon mer kunnig person får gärna upplysa mig.
November 4, 2001
Om du har haft ett operativsystem installerat på hårddisken från en tidigare dator så formatera och installera om allt i o med ny hårdvara.
Sen måste du installera grafikrutinerna från AMD hemsida för att allt ska fungera som det ska. Gå in på AMDs hemsida och klicka dig fram till grafik drivrutiner. Sen fyller du bara i de specifikationer du har, grafikkort, operativsystem osv. Sen är det bara installera.
Samma sak gäller fölr moderkortet (chipset, som är kretsen på moderkorte) osv.
March 28, 2009
SuperNova wrote: Om du har haft ett operativsystem installerat på hårddisken från en tidigare dator så formatera och installera om allt i o med ny hårdvara.
Sen måste du installera grafikrutinerna från AMD hemsida för att allt ska fungera som det ska. Gå in på AMDs hemsida och klicka dig fram till grafik drivrutiner. Sen fyller du bara i de specifikationer du har, grafikkort, operativsystem osv. Sen är det bara installera.
Samma sak gäller fölr moderkortet (chipset, som är kretsen på moderkorte) osv.
Tack för det snabba svaret.
Hur kommer det sig att man behöver formatera om hårddisken? Kan det uppkomma konflikter mellan avlagda operativsystem och nyinstallerad hårdvara?
Behöver jag fler drivrutiner utöver grafikkortets och moderkortets för att vara säker på att allting fungerar som det ska?
November 4, 2001
Det är ganska (väldigt) vanligt att det uppstår problem då gamla rutiner osv ligger kvar och stör. Formaterar och installerar man om så eliminerar man detta.
Drivrutiner man behöver (lite beroende på system):
*Chipset (moderkort).
*Kontrollers på moderkortet, tex raid, ljudkort, ntverkskort osv osv, det står på moderkortstillverkarens hemsida vad du behöver för rutiner.
*Grafikkort.
*Processor kan det finnas rutiner till för att tex nyttja energisparfunktioner osv.
2 Guest(s)