January 15, 2004
Bakgrundshistoria:
Min gamla trotjänare, ett GeForce 2 GTS, drabbades av en mindre eldsvåda så det fick tas ur tjänst.
Jag hittade ett dock ett PCI kort från förra milleniet i lägenhetsförådet som fick hoppa in som ersättre.
Det kortet suger så till slut bestämde jag mig för att köpa ett nytt kort.
Beslutet föll på ett passivt kylt GeForce 6600 kort som jag med stor spänning installerade i söndags.
Problemet:
Datorn fryser med jämna mellanrum. Det enda som hjälper är att stänga av datorn med powerknappen. Det är inte i några krävande program som det fryser sig utan i Windows.
Jag har kommit fram till att det kan bero på en massa olika saker.
* För klent nätaggregat.
Det jag har är på 300W, förutom grafikkortet så har jag två hårddiskar, två DVD/CD läsare/skrivare, AMD T-bird. Det var väl det mesta. 300W ligger kanske på gränsen.
* Problem med drivrutinerna till moderkortet.
Det är ett ASUS A7V133 med VIA chipset så det skulle inte förvåna mig om det är det som spökar. Jag har dock sett att andra har lyckats.
* Problem med värme.
Kylflänsarna var inte direkt kalla men inte heller stekheta. Det hjälpte inte att köra med öppen låda heller.
Om ni känner igen problemet eller direkt kan sätta fingret på vad det är så skulle jag uppskatta ett svar.
Tack på förhand.
June 8, 2005
Hmm.
Börja med att uppdatera alla drivrutiner. Både dem till grafikkortet och till moderkortet.
Hjälper inte det så är det antagligen nätagget.
Ett 300W är alldeles för klent för ditt system om det inte är ett nätagg av mycket hög kvalitet. Köp ett nytt kvalitets agg på 400W. Kostar inte alldeles för mycket :).
Lycka till!
December 24, 2002
Jag hade ett liknande problem med en gammal dator. Jag trodde också först att det berodde på nätagget så jag köpte ett nytt, men tyvärr hjälpte det inte alls. Det visade sig att moderkortet gillade inte att man hade tre ramstickor så när jag tog ut en funkade det utan problem. Testa det om du har alla minnesplatser fyllda.
November 4, 2001
Alla klagar på aggen idag... På kt133 tiden kunde man öppna elräkningen utan att bli chockad :p
Att du kör ett AGP 8X på ett kt133A mobo tror jag är den största orsaken till problem.
133A kör ju inte ens AGP 4X i win xp tex (pga buggade rutiner). Man kan mecka och ha sig för att få det att fungera (i 4x) men det involverar registernycklar osv.
Googla lite och testat det....
January 8, 2003
På ett gammalt system ja hade med Amd t-bird 1333mhz Aopen kt-133 mobo gf2 mm så klarade man sig fint med den tillhörande 300w nätdelen det som gjorde att den låste sig då och då var en skadad kondensator som en polare har bytt ut nu då han har burken. Den har fungerat bra sedan dess utan hängningar.
January 2, 2003
January 15, 2004
Robin wrote: Behöver man inte koppla in en extra molex sladd på grafikkortet?
Jo, men det är gjort.
Det blev varken bättre av att plocka ut en minnesmodul eller av att intallera nya drivrutiner. Eftersom jag inte gärna installerar om windows så tror jag att jag köper mig ett fräckt nytt nätaggregat till helgen.
Tack för hjälpen.
1 Guest(s)