Problem med grafikkorten|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med grafikkorten
Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 54
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 30, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter med två st 6600GT Extreme från Leadtek om jag inte missminner mig, med SLI aktiverat.

Problemet är så att jag får artifakter när jag sitter å spelar så självklart började jag då kolla över temperaturerna. Idle ligger korten på 45-50 grader, men såfort man börjar spela ett spel (just nu caesar IV) så springer Tempen ivåg till hela 80 grader å det kommer lila å gröna polygoner överallt.

Chassi kylning är inga problem, sitter fläktar överallt och omgivnings temp runt grafikkorten är 35 grader. Skulle va då om det hänt något med stock kylningen på korten men jag tror inte det, har dammat av och fläktarna snurrar på för glatta livet.

Däremot så står fläkten på nordbryggan stilla, kan det vara så att den blir för varm och orsakar dessa grafik fel? Tempen där ligger på 30 grader idle.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1098252
November 30, 2006 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är aldrig bra om en fläkt pajat. Se till att fixa kylaren på NB.
Har du testat andra rutiner från Nvidia? bytt SLI-läge (finns ju olia sätt att köra sli på)?

Tempen är ju högre än vad jag skulle önska att den var men sitter allt rätt och kylarna är dammfria plus bra chassiventilation så borde det ju fungera.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1098254
November 30, 2006 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

få igång NB kylaren, och kolla så att tempen verkligen stämmer på den (30 grader). Många program visar fel

80grader i load på grafikkorten ska inte vara någon fara alls (annars är artefakter typiskt tecken på överhettning)

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1098261
November 30, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade 1 6600GT förut , de låg på ca 40grader idle och inte över 65 i load. . Å då körde jag överklockat så mkt jag fick ur den mä stockkylning . Jag tkr de låter lite högt men de borde inte vara några problem? Jag började få artefakter först vid 90-100 grader med detta grafikkort jag har nu.

Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 54
1098336
November 30, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Det är aldrig bra om en fläkt pajat. Se till att fixa kylaren på NB.
Har du testat andra rutiner från Nvidia? bytt SLI-läge (finns ju olia sätt att köra sli på)?

Tempen är ju högre än vad jag skulle önska att den var men sitter allt rätt och kylarna är dammfria plus bra chassiventilation så borde det ju fungera.

Det funkar bättre när jag avaktiverar SLI, men vill ju köra på båda korten.... Har precis installerat senaste forceware och provat två andra versioner.

Men jag blev nyfiken på det med andra sli lägen, jag kan bara hitta ett sätt att köra det på, så förklara gärna.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1098382
November 30, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det med olika sätt att köra SLI på vet jag tyvärr inte så mkt om, tyvärr. Men det jag undrar är, har du bra med kylning i chassit annars, vad har du för chassi, rumstemperatur etc? Vilka fläktar har du, och vilken storlek? För mkt damm? Det låter åtminstone som värmeproblem tycker jag. Testa med att få ner rumstempen, tex öppna ett fönster, o se om det hjälper.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL