August 3, 2006
formater om burken igår och när jag gör det så kopplar jag ur mina lagringsdiskar. och bara låter systemdisken vara igång vilket jag gjort X antal gånger.
har 4st diskar en på 149GIG andra 139GIG tredje 298GIG fjärde 640GIG. MEN när jag kopplar in disken på 640GIG så kommer jag bara dit det står Windows startar. sen händer det inget mer :S men startar jag om datorn och kopplar ur disken på 640GIG så funkar allt som vanligt igen.
hoppas ni förstår hur jag menar?
MVH
July 30, 2010
Hjälper det inte att formatera om den en gång till?
@Sebbe
Om den skulle ändrat bootordningen i BIOS så borde väl inte stå att Windows startar heller?. men ock andra sidan kan det ju vara så om boot partitionen ligger kvar (den på 100MB).
Jag tror att du får radera alla partitioner på den disken i såna fall innan du installerar om Windows, jag kan dock missförstå vad trådskaparen menar
June 11, 2001
Viking1962;1285376 wrote: Hjälper det inte att formatera om den en gång till?
@Sebbe
Om den skulle ändrat bootordningen i BIOS så borde väl inte stå att Windows startar heller?
Byter jag disk så startar fortfarande windowsloggan, men systemet fasnar. Så det fenomenet har jag upplevt.
August 3, 2006
tackar för tipsen ska ta en titt på detta under dagen.hur ändrar jag bootordningen i BIOS?
prova koppla om dom prova i denna ordning se länk http://www.speedyshare.com/vJJ.....ld-012.jpg
men samma sak då med
July 30, 2010
Du ändrar inte bootordningen där som den bilden du länkade till visar. Har du ingen manual att titta i? det brukar stå om BIOSet och vad funktionerna är till för. Bootordningen ligger under en annan meny eller vad man ska säga
Edit
Jag kollade BIOSet på mitt Gigabyte moderkort som liknar ditt BIOS. Bootordningen ändrar jag under Advansed BIOS Features och sedan går jag ner till Hard Disk Boot Priority sedan ändrar man bootordningen med + och -. Överst är allstå den som startar först (Numpad)
August 3, 2006
Bild 012.jpg - Speedy Share - upload your files here
så såg det ut kan tillägga att den starta inte nu heller
August 3, 2006
provade att koppla in disken nu när datorn är på.
när jag går in i diskhanteringen så ser det ut så här (LÄNK)
hmmm.bmp - Speedy Share - upload your files here
July 30, 2010
Fel disk är ju aktiv. E: är ju lagringsdisk eller?
Finns diskverktyg på Hirens BootCD som kan ändra vilken disk som ska vara aktiv http://www.hirensbootcd.org/download/. Vad är dynamisk disk? har aldrig fått det felet förut
BTW, oäkta Windows? [-X 😀
July 30, 2010
Reaktivera en dynamisk disk som saknas eller är offline
Kolla länken och se vad du kan göra. Risken är att den är skadad och då är det bara att kasta den
December 29, 2012
gr44;1285735 wrote: sluta med att jag formatera den och nu funkar den.
bara hoppas jag kan få tillbaka det som fanns på disken prova med ett prog som heter getdataback men får inte fram det som fanns innan formateringen.
men tack för alla tips å råd:)MVH
Vet att tråden är gammal men eftersom jag är ny här så har jag inte kunnat svara innan 😉 men ett svar kan ju hjälpa dig eller andra framöver.
Felet du får beror med största säkerhet på att sata kontrollern är inställd på AHCI i bios.
Om du ändrar den till IDE får du troligen igång det, har samma problem själv nämligen och har inte orkat ta reda på hur man aktiverar AHCI på en lite äldre disk.
2 Guest(s)