February 25, 2002
Det är så att jag har en amd 1,4Ghz som funkat utmärkt en längre tid. Har haft den uppe i över 1,6 Ghz utan problem. Men nu kan jag inte ens starta win i 1,4Ghz. Datorn rebootar presis innan win är färdigladdat (gäller 98,2k & xp).
>1.4=startar inte ens). Om jag sänker till 1,3Ghz så startar win och jag kan köra det mesta, men måste sänka till 1,2 Ghz för att kunna lira tex NHL2001. Vad kan det vara för fel? cpu tempen ligger runt 50 pga vatten, så det borde vara uteslutet.
February 25, 2002
Nej det är inget galet. Jag har valt den tempen och vill inte ha lägre. Jag kan gå mycket lägre om jag vill, bara att vrida på 2 st rattar. Men det är inte det som är felet. Felet kanske är för svårt att lösa men jag tyckte det var värt ett försök iaf.
Själv är jag helt ställd för jag har inte varit med om det tidigare.
February 25, 2002
Ja det var ju iaf en sak som var märklig där.
Spänningarna var ju inte särskilt exakta.
+5v = 4.58v
-5v = 3.64v
dom andra låg lite över. Ngn som vet hur det påverkar datorn? om det gör ngt? Jag har ett 350W agg. Kan det vara det som orsakar felet, att agget inte är helt OK?
June 18, 2001
Detta känns ju klart som antingen agget eller moderkortets VRM (Voltage Regulation Modulator) är defekt.
Försök prova med ett annat nätagg.
Får du inte bättre siffror på volten då, så är det med största sannolikhet VRM'en som pajjat, och då är det bara att byta moderkort.
September 12, 2001
Hmmm...måste fråga
Vad kör du med för moderkort?
Ditt problem låter som om du har ett MSI KT7Pro2A...på dessa finns det ett fabrikationsfel som yttrar sig ungefär som det du beskriver.
Felet kan vara att kondensatorerna har torkat ut och inte håller spänningarna på rätt nivå.
Ifall du har detta kort så testa på detta sätt...
Detta gör du enklast genom att i BIOS manuellt ställa spänningen till CPUn
(V-core) till 1,85V (detta göres under menyn "Frequency/Voltage control")
och kontrollerar sedan efter du sparat ändringen och startat om att spänningen
ligger på 1,85V eller strax därutöver. Denna information finner du också i BIOS,
under "PC Health Status". Skulle spänningen understiga 1,85V så är ditt kort felaktigt.
Går på garantin...hoppast det löser sig snart
September 12, 2001
Det bästa jag kan göra är att be dej titta in på Asus hemsida...
Eller kanske den här.
http://www.a7vtroubleshooting....../index.htm
[ Detta Inlägg ändrades av: skiroy den 2002-04-06 16:48 ]
2 Guest(s)