August 29, 2002
Hejsan alla hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!
Det är så att jag beställde en ny hårddisk av komplett.se för ett par dagar sedan. Och nu så har jag satt in den i datorn och först så värkade den funka fint.. men för några timmar sedan så märkte jag att den var "seg" på nått konstigt sätt!
Alltså när jag spelar musik ifrån IBM hårddisken så hackar det lite smått hela tiden... och om jag spelar musik samtidigt som jag öppnar tex en film på IBM hårddisken så hackar musiken så pass mycket att det blir nästan helt tyst tills filmen har öppnats helt.
När jag gör allt detta igen fast på min gamla disk så hackar det inte ett dugg... det bara flyter på fint! och det vill jag självklart att det ska gå med den nya disken med :/
Skriver vad jag har för dator här nedan... kanske kan vara till nån hjälp.
AMD 1.4ghz
256ram
Maxtor 60gb
IBM 120gb
Jag har inga partitioner på den nya disken men det ska väll inte spela någon större roll?
Om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med detta felet så skulle jag vara mer än tacksam!
Mvh/Johnny
January 3, 2001
Du har möjligtvis inte kopplat Maxtorn som master och IBM:n som slave på samma IDE kanal ? I så fall kan det tänkas att det hackar på grund av för lite bandbredd på kanalen. Om du har nån annan ledig IDE kanal kan du testa att sätta en hårddisk där istället. Antar att du har en CD på en kanal ensam. Koppla i såfall den som slave och IBM disken som master. Hoppas det kan hjälpa.
July 9, 2002
Dem har jag ingen erfarenhet av.. Men SIS måste väl ha medskickade mobo drivrutiner också eller ? Iaf. Gå till kontrollpanelen och välj device manager eller enhetshanteraren går in på dina HDD´s och kolla i vilken transfer mode de är på.. PIO, DMA eller ULTRA DMA osv.
August 29, 2002
Dr. MASS wrote: Nej. tror inte på brandbredden... Det skall inte vara några problem... Tror mer på att DU har den gamla på UDMA5 eller 6 och den IBM på PIO 12MB/sek eller sämre.
Hejsan.
Nu så har jag fått problem igen :/ min brännare har gått sönder och när jag tog ut den från datorn så blev det samma fel som förut. Fast båda hårddiskarna har olika IDE kanaler nu.
Dr. MASS vart ändrar jag PIO & UDMA5? Jag har VIA chipset...
Mvh/ Johnny
1 Guest(s)