May 17, 2002
Detta är en kväll att minnas. Detta är kvällen då jag lyckades få en fungerande dator att bli två ofungerande.
Here we go (storyn är lång)...
Först:
Datorspecs på dator1:
Moderkort: Soyo Dragon Ultra
CPU: P4 2.8Ghz 533
Minne: 2x512mb corsair pc3200
GFX: Hrecules 9700pro
Nätagg: 360W
Sedan, storyn:
Det hela började med att en kompis till mig skulle köpa en ny hårddisk. Vi bestämmer oss för att en 200gb seagate SATA blir bra. Sagt och gjort, vi far ut och skaffar honom en sådan på Inet här i GBG. Vi kommer hem och börjar arbeta med installationen. Till vår förskräckelse så upptäcker vi att hans Soyo Dragon ultra inte har någon inbyggd SATA-controller (fråga inte varför vi inte kollade det innan). Vi börjar överväga att åka tillbaka till Inet för att byta till en IDE-disk men tyvär tar latheten överhand och vi bestämmer oss för att köpa ett nytt moderkort istället (Hans mor skall även skaffa ny dator så vi bestämmer oss för att hon skall få det gamla moderkort och att han skall köpa ett nytt till sig själv istället). Vi surfar in på Komplett och hittar snart ett trevligt moderkort, ett ABIT IC7-MAX3. Då vi ändå är inne på komplett passar vi på att beställa lite andra nya datordelar som skall sitta i min kompis mors nya dator.
Idag kom datordelarna och vi började sakta men säkert med ihopbyggnaden av de två nya maskinerna.
Detta blir de två nya maskinerna:
Dator1 old-ny:
Moderkort: Abit IC7-MAX3
CPU: P4 2.8Ghz 533
Minne: 2x512mb corsair pc3200
GFX: Hrecules 9700pro
Nätagg: 360w
Dator2mor:
Moderkort: Soyo Dragon Ultra
CPU: Celly 2.66ghz
Minne: 2x256mb pc2100
GFX: Geforce4 MX400
Nätagg: 350W
Och nu till problemen:
Vi börjar med att slänga ihop dator nr1. Allt inkopplat och startknappen triggas. Vad tror ni händer?
Inget händer, inte ett skvatt. Inte ens cpufläkten startar. Vi börjar laborera med olika minnen, grafikkort och nätagg, inget händer och vi börjar bli oerhört frustrerade. Vi fortsätter att laborera, kopplar i och ur diskar, mojänger och allt möjligt. Efter mycket om och men och utan resultat (forfarande inget som helst liv i något alls, inte ens cpu-fläkt) enas vi om att ge upp och testa om vi kan få igång den andra datorn (cellyn till mor).
Vi trycker ihop cellyn och startar. Japp, *tjojho* den lever! Jippi!!! Drottningen är gravid!. Men glädjen blir kortvarig, vi får ingen bild på skärmen. Vi testar att byta grafikkort till 9700pro-kortet. Även detta slutar med ett negativt resultat. Ingen bild, ingen glädje bara skräp. Vi ger nu upp och hoppas på bättre tider vid nästa försök (kommer att ske på söndag).
Vad tror nu ni, vad är felen (observera att de handlar om flertal). Varför inte den fösta datorn funkar beror nog på att IC7-kortet är dött, det skall vi försöka byta i morgon. Men varför fungerar inte celly-burken (dator2)? Är Agp-porten död, har vi brännt 9700-kortet eller har skärmen iploderat eller bara helt enkelt gått in för att jävlas med oss på heltid?
Jag blir så trött...
1 Guest(s)