Problem med Lacie diskar, klarar ej energi spar läge!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med Lacie diskar, klarar ej energi spar läge!
martin.landstrom
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 6, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har 3 stycken externa Lacie d2 diskar, 1 Lacie d2 500gb Fw400/Fw800, 1 Lacie d2 500gb Tripple interface USB2, FW400/Fw800 och en 300gb Tripple interface.

Den första disken (enbart fw) köpte jag för länge sedan, den har alltid fungerat bra, går stabilt m.m. Med den erfarenheten i ryggen beställde jag ytterligare 2 stycken diskar. Men då kom också problemen!

Jag kör alla diskarna på en dator med windows xp, använder den som filserver hemma. Denna dator står alltid på och därför konfigurerar jag alltid den datorn så att den använder sig av energisparläge och stänger av hårddiskarna efter ett par minuter om dom inte används. Den första disken klarar detta galant, men dom två nya diskarna klarar inte av denna funktion vidare bra, dom (kan inte den rätta termen) "unmountas" eller kopplas ifrån efter att ha gått upp och ner ett par gånger, antalet gånger diskarna klarar varierar.
Kör jag diskarna utan energispar påslaget rullar dom för fullt, men som sagt dom blir varma, drar onödigenergi och lever inte lika länge.

Jag har kontaktat Lacie sweden, men börjar bli ganska trött på dom nu. Enligt Lacie sweden (som man för övrigt inte kan ringa till) är energispar inget som diskarna stödjer. Underligt när jag har en disk som gör detta!?! När jag inte kom längre i disskutionen med Lacie sweden, ringde jag Lacie USA (som har telefonsupport!) där förklarade dom att inga diskar stödjer detta genom någon form av interface på själva diskarna, men att det är en funktion som följer med windows och som fungerar på alla deras diskar. Enligt Lacie USA är det bara att skicka in dom och få nya, dock är Lacie sweden av en annan uppfattning. 🙁

Snälla är det någon som har upplevt något liknande med försvinnande lacie diskar och lyckats lösa det?

Sen har jag ytterligare en fråga, innan servicepack 2 till winxp så kunde man konfigurera varje disk individuellt om den skulle ingå i energispar eller ej, men efter uppgradering till sp2 hittar jag inte längre denna valmöjlighet! Vet ni något om detta!

Tack

Martin Landström
Som köpt dyra diskar för 8000 spänn för att slippa problem men inte får något annat än problem och dålig service!

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
947305
September 7, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vi pratar alltså om funktionen att få disken att sluta snurra efter x antal minuter? inte att Lacie-lådan i sig stänger av sig?

(Det finns även andra funktioner på vissa diskar, som "varva ned till energi-spar-läge (4500 rpm) efter x antal min på Hitachi-diskar ex vis.)

Det är nånting som stöds av disken i sig kan man säga, alltså man säger till disken att "när ingen accessat dig på x antal min, varva ned". Hade ingen aning man kunde göra det på disk-nivå tidigare i windows, tror alltid det bara funkat för alla diskar.

Om man vill ha olika värden på olika diskar kan man göra en fuling och stänga av de övriga diskarna, sätta värdet man vill ha på en disk i windows... tror jag iaf, inget jag provat, men om windows inte sätter tillbaka det så kanske det funkar.

Om man vill köra Linux finns det nån switch till hdparm har jag läst.

Men! ditt problem är väl egentligen inte att diskarna inte varvar ned och parkerar sig, utan problemet är att de (ibland) inte kommer igång och syns i windows...

Det borde vara nåt strul i implementeringen av Firewire/IDE-implementeringar de gjort... 🙁

Är write-cache på eller avslaget på den disk som funkar resp den som inte funkar?

martin.landstrom
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
947332
September 7, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt svar!

Om jag kör write-cache eller ej på verkar inte! Problemet jag har är att diskarna går ner i energysave, slutar snurra eller snurrar förbannat långsamt! Men när dom sen skall varva upp tappar windows bort dom! Datorn är hängd ett ögonblick och sedan är disken borta!

Har tyvärr inte hunnit testa hur det fungerar med andra operativsystem! Jag har testat det med 2003 server också men där är det samma problem!

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
947359
September 7, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan mycket väl bero på att du har ett för klent nätagg... Hade ett liknande problem med en intern 3,5" seagate för drygt ett år sedan, den gick att använda en stund men sedan föll enheten bort ur diskhanteraren etc... Testa bara en av de nya diskarna o se om problemet kvarstår..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 127
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL