February 23, 2004
Nu är jag redigt less på detta problem...
Problemet kom "bara sådär" (kan nämnas att jag är mkt datorkunnig och har lång erfarenhet, inget skryt utan jag menar att jag inte är klåfingrig eller så) när jag satt och surfade och lyssnade på musik via winamp. Det funkade utmärkt, ljud kom från surroundet. Sen stängde jag av datorn och senare på dagen då jag satte på den och skulle lyssna på musik, så kommer det inget ljud!
Det som är kollat är (kanske inte minns allt just nu...):
- Ingen mute på
- Volymen är höjd tillräckligt så man hör ifall det skulle komma ljud
- Digital Output Only är ej markerad (när surroundet funkar och det kommer ljud från det, så kommer det inte längre ljud ifall man bockar i denna)
- Är inställd till 7.1
- Ingen IRQ krock
- Kollat i msinfo32, inga konstigheter, allt "ok"
- Samtliga andra inställningar i Creative MediaSource är rätt inställda samt även i Ljud & Ljudenheter i kontrollpanelen
- Har testat att ominstallera drivisar (ja, jag tog bort de gamla först, funkade inte... Efter mkt svordomar så har jag nu ominstallerat Windows i hopp om att det skulle hjälpa, men nepps 🙁 ).
En sak är lite mysko... Innan ominstallationen av OS:et samt även nu efter, så funkar det utmärkt att lyssna på andra högtalare (dvs. inte surroundet) eller via hörlur (som jag stoppar in i surroundets dosa om man säger så). Detta innebär att mitt Audigy2 kort verkar fungera (jag har disablat det integrerade ljudkortet). Men det kommer inget ljud ur surroundet 👿 Det verkar inte vara ngt codecfel då det kommer ljud med hörlur/andra högtalare, oavsett om man tittar på film/lyssnar på mp3 etc...
Efter detta drog jag slutsatsen att det kanske är kabelbrott någotstans, eller att det glappar i någon kabel. Så jag kollade kablarna, inget kabelbrott. Drog ut varenda kabel som gick till basen (det är dit samtliga kablar kopplas inkl. ac/dc-adaptern. Torka av ändarna så det inte skall finnas något fingeravtryck/smuts på dem och tryckte tillbaka. Fortfarande inget ljud... Det kommer alltså inget ljud från någon högtalare. Det finns heller inget osynligt kabelbrott eller så, för jag har kollat med instrument och det går ström ända från respektive högtalare till basen där de ansluts.
Det skulle ju kunna ha blivit fel på surroundsystemet, men jag tror inte det pga den trådbundna dosan som är till surroundet (man kan höja/sänka bas samt volym separat med denna, samt att den har mic och hörlursanslutning) får ju ström! För det är ju i den jag anslutit hörlur för att testa och det kommer ju ljud samt att jag kan höja/sänka (så ström får rackaren från basen iaf).
Så jag börjar fundera på att det är något mjukvaruproblem. Det "roliga" är att det inte visas några problem i Enhetshanteraren heller... Vid ett tillfälle när jag skulle installera en nyare drivrutin kom det fram att installationsprogget inte kunde hitta något Audigy2-kort... Så jag misstänker att det är något som är disablat/felinställt och att detta inte rättats till efter ominstallationen av Windows (partitionen formaterades i samma veva, inte bara "uppgradering").
Detta ljudproblem fick jag vid ett tidigare tillfälle med, kom plötsligt då med... Men var relativt nära ett tillfälle då jag installerat ett nytt spel. Så jag tog bort det, men det fungerade inte ändå, så det var inte spelets fel. När jag sedan installerade om drivrutinerna så fungerade ljudet via surroundet plötsligt. Har provat detta, men det funkar ej nu 🙁
A just det. Nu efter ominstallationen så installerade jag de allra senaste från Creatives hemsida (förut då ljudet funkat körde jag med skivan jag fick med ljudkortet, de drivisarna har ca 3år på nacken), och det gick inte med dessa nya drivisar... Så jag tog bort dem och tänkte installera de medföljande (som jag vet att ljudet i surroundet funkat med, jag gillar inte att ha "out-of-date" progg/drivisar, men var intresserad över att se ifall det funkar med dessa nu), men icke... Efter att ha tagit bort de nya drivisarna, så började jag installera de gamla. Och vad händer? Installationsprocessen hakar upp sig och jag får bluescreen (STOP: 0x0000008E (0x80000003, 0x804E2A46, 0xA7FE1378, 0x00000000), blir tvungen att stänga av datorn via "hålla in strömbrytaren ett antal sek-metoden". Provade att installa de igen, samma sak... Kollade i Lägg till/ta bort program och såg ett program från skivan hunnit installeras innan det haka upp sig. Det går dock inte att ta bort progget via Lägg till/ta bort program. Hittar heller inte en uninstall... Så jag funderar på ännu en ominstallation av OS:et på partitionen (kör med WinXP), ev. lågnivåformatera den i samma veva.
Har även tagit ut ljudkortet och tagit av damm etc. Och stoppat tillbaka det sen (men det känndes inget glapp). Nu när jag skrev detta kom jag på en sak förresten... Ska nog testa senare idag. När surroundet funkade så var ljudkortet på en annan pci-plats. Men Jag tog ofta ur hårddiskarna och ljudkortet var lite ivägen då, det fick plats men det blev trångt. Så jag flyttade upp kortet en plats ovanför och nu när jag tänker efter så hade jag aldrig problem med surroundet då den satt på den "gamla" platsen. Det första problemet (som är precis likadant som jag har nu) dök upp efter att jag flyttat upp kortet... Men detta skall ju inte ha någon betydelse egentligen... Men jag ska nog testa senare ändå och se.
Jag hoppas verkligen någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta problem då jag åter vill njuta av surroundet!
Har säkert glömt något jag testat, men kom med alla förslag ni har, jag kanske har glömt kolla något.
August 30, 2005
Jag tror inte det är problem med ljudkortet eller dess drivrutiner eftersom du har ljud från hörlurar.
Problemet sitter med all sannorlikhet i basen (där ljudet omdirigeras till satelliterna på T7700). Exakt vad felet är vet jag inte. Du kan ju prova T7700 tillsammans med det integrerade ljudkortet och se om det fungerar (jag misstänker att det inte hjälper), om det inte gör det så är det definitivt problem med baslådans innandöme. Creative har haft problem med vissa strömkällor som slagit ut förstärkardelen i deras högtalare. Kan tyvärr inte rekommendera något annat än att du får skicka in din T7700 till Creatives kundtjänst om du har garanti kvar. Alternativt gå till http://forums.creative.com/cre.....d=speakers och se om du hittar något som kan hjälpa.
Har själv haft T7700 innan mina nuvarande S750 och har, tack och lov, inte haft några problem med dem.
February 23, 2004
Okej, tackar för svaret! Skall testa det du skrev. Tyvärr har jag ej kvar garantin på den, men jag skall ta kontakt med Creative och se. Har kikat på deras forum, hittade tyvärr inget 🙁 Att de haft problem med sina strömkällor som slår ut förstärkardelen visste jag inte, om så är fallet kanske det skulle gå på förlängd garanti eller något.
February 23, 2004
Kom på en till sak...
I Creative MediaSource kan man inte välja 7.1, varför detta? Jag har ju ett 7.1 system och har testat med både äldre version av programmet samt med det senaste, finns fortfarande inte med :S Men i kontrollpanelen så är det inställt på 7.1. Det är inte detta som krånglar, för det har alltid vart på 6.1 i MediaSource och samtliga högtalare har funkat. Bara en fundering detta.
February 23, 2004
Jalle64 wrote: Jo, tyvärr är det nog slutsteget i basen som gått till de sälla jaktmarkerna, av någon icke känd anledning
Okej, jag tackar för svaren! Systemet är ca 2år gammalt, köpte det nytt på Elgiganten. Så någon garanti tror jag inte att det finns kvar, men jag skall maila Creatives support och se vad de säger. Ifall flera system haft detta problem, så borde det vara ett konstruktionsfel och därmed gå på förlängd garanti.
August 30, 2005
Mig veterligt kan du inte välja någon högtalarkonfiguration alls i mediasource. Detta brukar man göra i Audio HQ (Creative Audio Console) eller Speaker Settings (även THX console). Nu är det dock så att ditt kort (Audigy 2) är ett 6.1 kort och därför är det nog troligt att du inte har 7.1 i menyn eftersom kortet inte stödjer detta. (Audigy 2ZS och senare kort är 7.1 kort).
Har för mig att kortet mappade 6.1 ljudet till de 2 bakre högtalarna. Var dock ett tag sedan jag hade Audigy 2 så jag kommer inte riktigt ihåg.
Edit: Kom just ihåg att du ju har en switch på baksidan av T7700 där du väljer antalet kanaler på källan som spelas. Därav kommer ljudet från alla 7 satelliterna.
February 23, 2004
rico01 wrote: Mig veterligt kan du inte välja någon högtalarkonfiguration alls i mediasource. Detta brukar man göra i Audio HQ (Creative Audio Console) eller Speaker Settings (även THX console). Nu är det dock så att ditt kort (Audigy 2) är ett 6.1 kort och därför är det nog troligt att du inte har 7.1 i menyn eftersom kortet inte stödjer detta. (Audigy 2ZS och senare kort är 7.1 kort).
Har för mig att kortet mappade 6.1 ljudet till de 2 bakre högtalarna. Var dock ett tag sedan jag hade Audigy 2 så jag kommer inte riktigt ihåg.
Edit: Kom just ihåg att du ju har en switch på baksidan av T7700 där du väljer antalet kanaler på källan som spelas. Därav kommer ljudet från alla 7 satelliterna.
Ja, just det, det var i Speaker Settings jag menade Okej, ja ljudet kommer ur 7 högtalare pga. av att jag upmixar från 6.1->7.1 (går att ställa in från basens baksida).
April 13, 2004
rico01 wrote: Mig veterligt kan du inte välja någon högtalarkonfiguration alls i mediasource. Detta brukar man göra i Audio HQ (Creative Audio Console) eller Speaker Settings (även THX console). Nu är det dock så att ditt kort (Audigy 2) är ett 6.1 kort och därför är det nog troligt att du inte har 7.1 i menyn eftersom kortet inte stödjer detta. (Audigy 2ZS och senare kort är 7.1 kort).
Det finns Soundblaster Audigy 1 7.1 till salu på många ställen inklusive ONOFF, till det facila priset av 399kr 😛
February 23, 2004
Jalle64 wrote: [quote=rico01]Mig veterligt kan du inte välja någon högtalarkonfiguration alls i mediasource. Detta brukar man göra i Audio HQ (Creative Audio Console) eller Speaker Settings (även THX console). Nu är det dock så att ditt kort (Audigy 2) är ett 6.1 kort och därför är det nog troligt att du inte har 7.1 i menyn eftersom kortet inte stödjer detta. (Audigy 2ZS och senare kort är 7.1 kort).
Det finns Soundblaster Audigy 1 7.1 till salu på många ställen inklusive ONOFF, till det facila priset av 399kr 😛
Det var som fasen, billigt! Men jag tror inte jag köper ett sånt ändå då mitt nuvarande är fullproppad med fler grejjs bl.a. THX-stöd och andra saker som inte SB Audigy har. Dessutom så har jag en "kontollpanel" till ljudkortet som sitter i en 5,25" plats samt en trådlös fjärr. Den kan jag numer inte klara mig utan! Hur praktiskt som helst. Men thx iaf.
August 30, 2005
Oh, platinum versionen. Ja de är praktiska, håller med. Älskar mitt X-FI elite pro med den kolossala externa boxen. Ännu mer praktiskt för mig då jag gör musik och behöver extra ingångar enkelt och nån meter bort än vid själva datorn.
Jalle64: Jao, det finns t o m Soundblaster Live! 7.1 nuförtiden (om det inte var det du menade).
February 23, 2004
Tänkte rapportera resultat för den intresserade... Var nyss hos en polare som också har ett Creative Inspire T7700 surroundsystem. Kopplade in min bas i hans system och lyssnade... Kom inget ljud ur hans högtalare med min bas! Kopplade in hans bas i mitt system senare och det kom ljud från mitt surround 😀 Slutsatsen av detta är alltså att som några skrev så är det antagligen förstärkardelen i min bas som sjungit sista versen 🙁 Ska maila Creative nu och se vad de kan göra. Thx för hjälpen 🙂
2 Guest(s)