Problem med mitt Connect3D Radeon X800 GTO?|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med mitt Connect3D Radeon X800 GTO?
Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
sp_UserOfflineSmall Offline
987496
December 5, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

catchmeifucan wrote: [quote=Casy][quote=catchmeifucan][quote=Casy][quote=_Fabbe_]Jag kör med Corsair 512 MB DDR-PC3200 400 MHZ.
Den mängden minne borde mycket väl räcka till. Ja, visst slukar många spel minne, men det är up till grafikkortet och MINNET DÄR som gör jobbet vid grafikhantering osv. Jag skall inte behöver uppgradera för att få ca 1500 mer poäng med 4*Antialising och 8*Ansitropic

Det är inte BARA grafikkortet som står för grafikhantering i spelen!
Ram-minnet utgör en stor del utav det hela oxå!
Tex jag på min dator, kan spela HL2-deathmatch på 1024*768 medium quality, 2xaa 2xaf. Bara för att det är en liten bana!
Men på HL2 singel player kunde jag bara köra på 1024*768 low quality, 0xaa 0xaf.
Så minnet är väldigt viktigt när datorn ska ladda upp stora miljöer!
Så testa din dator med en kompis minnen, lr nått... tryck i 1024mb iaf.
Lycka till! =)

kanske i spel ja, men när han kör 3dmark05 så har ram-minnet mycket lite inverkan på poängen. -05 testar nästan enbart grafikkortets prestanda.

Så du tror han köpte ett grafikkort för att BARA hålla på med 3dmark05 eller!?
3dmark är ju bara ett benchmark'ing program...

nej men det är ju det vi försöker fastställa, varför han får så lite poäng i 3dmarko5. Läste du hans fråga över huvud taget?

"Så min fråga till Er som är kunniga inom området. VARFÖR får jag BARA 3003 poäng i 3DMark 2005?
Med mitt grafikkort och de inställningar jag har borde jag komma högre upp?? "

Men vem bryr sig i 3dmark!? Det är ju i spel man vill att det ska flyta!
Om jag var han, skulle jag vara mer orolig över fps'en i Far Cry än 3dmark05... eller skulle inte du det!?

DrRrIbBeL
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
987503
December 5, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör en runda 3DMark05 och använd _INGEN_ AA eller AF så får du se vad du får för poäng.. du ska inte använda sånt när du kör 3DMark 05 , spelar ingen roll hur mycket du än tycker att du borde få mer poäng än 3k i 3DMark05 med AA och AF , det är helt normalt med 3000 om du har AA och AF på.. så testa och se vad du får för poäng, får du fortfarande 3000 poäng med AA och AF avslaget så borde du skicka tillbaka ditt kort.. och förresten.. har du låst upp ditt kort ?

catchmeifucan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
987519
December 5, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Casy wrote: [quote=catchmeifucan][quote=Casy][quote=catchmeifucan][quote=Casy][quote=_Fabbe_]Jag kör med Corsair 512 MB DDR-PC3200 400 MHZ.
Den mängden minne borde mycket väl räcka till. Ja, visst slukar många spel minne, men det är up till grafikkortet och MINNET DÄR som gör jobbet vid grafikhantering osv. Jag skall inte behöver uppgradera för att få ca 1500 mer poäng med 4*Antialising och 8*Ansitropic

Det är inte BARA grafikkortet som står för grafikhantering i spelen!
Ram-minnet utgör en stor del utav det hela oxå!
Tex jag på min dator, kan spela HL2-deathmatch på 1024*768 medium quality, 2xaa 2xaf. Bara för att det är en liten bana!
Men på HL2 singel player kunde jag bara köra på 1024*768 low quality, 0xaa 0xaf.
Så minnet är väldigt viktigt när datorn ska ladda upp stora miljöer!
Så testa din dator med en kompis minnen, lr nått... tryck i 1024mb iaf.
Lycka till! =)

kanske i spel ja, men när han kör 3dmark05 så har ram-minnet mycket lite inverkan på poängen. -05 testar nästan enbart grafikkortets prestanda.

Så du tror han köpte ett grafikkort för att BARA hålla på med 3dmark05 eller!?
3dmark är ju bara ett benchmark'ing program...

nej men det är ju det vi försöker fastställa, varför han får så lite poäng i 3dmarko5. Läste du hans fråga över huvud taget?

"Så min fråga till Er som är kunniga inom området. VARFÖR får jag BARA 3003 poäng i 3DMark 2005?

Om jag var han, skulle jag vara mer orolig över fps'en i Far Cry än 3dmark05... eller skulle inte du det!?

jovisst, men jag kan inte berätta för honom vad han bör eller inte bör vara orolig för. Jag svarade på hans fråga helt enkelt. Sen kanske han inser att spelprestandan är viktigare...får vi hoppas iallafall =)

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
987526
December 5, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

catchmeifucan wrote: [quote=Casy][quote=catchmeifucan]nej men det är ju det vi försöker fastställa, varför han får så lite poäng i 3dmarko5. Läste du hans fråga över huvud taget?

jovisst, men jag kan inte berätta för honom vad han bör eller inte bör vara orolig för. Jag svarade på hans fråga helt enkelt. Sen kanske han inser att spelprestandan är viktigare...får vi hoppas iallafall =)

Det jag menade när jag skrev, var bara att han inte skulle tro att gfx'et gör allt själv... hans minne i det här fallet är en flaskhals.
Hoppas det jag med =)

_Fabbe_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
987528
December 5, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Meningen var aldrig att någon skulle hamna i konflikt kring detta ämne.
Men jag förstår vad ni menar. Några säger att RAM minnet är det som är vesentligt när man spelar spel i hög upplösning, så jag får undersöka det först. Så det blir att uppgradera RAM minnet till 1024 och köra dualchannel.

Det som mest varit till en besvikelse är FarCry (ver. 1.33) sätt att utföra "Auto-Detect" på min helt nya dator och kommit fram till att jag skall köra i Low Quality. Det är mycket märkligt.

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
987537
December 5, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

_Fabbe_ wrote: Meningen var aldrig att någon skulle hamna i konflikt kring detta ämne.
Men jag förstår vad ni menar. Några säger att RAM minnet är det som är vesentligt när man spelar spel i hög upplösning, så jag får undersöka det först. Så det blir att uppgradera RAM minnet till 1024 och köra dualchannel.

Det som mest varit till en besvikelse är FarCry (ver. 1.33) sätt att utföra "Auto-Detect" på min helt nya dator och kommit fram till att jag skall köra i Low Quality. Det är mycket märkligt.

"auto detect" är bara en elak knapp som aldrig ska användas 😉
kör på den inställning du tycker e bäst istället...
btw. har du ställt AA och AF på "application controlled" på skrivbordet>egenskaper>inst>gfx ?

catchmeifucan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
987540
December 5, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

_Fabbe_ wrote: Meningen var aldrig att någon skulle hamna i konflikt kring detta ämne.

precis, spel som Battlefield2 slukar stora mängder ram, medan 3DMark05 inte kräver mycket ram. Men jag förstår inte varför du hakar upp dig på Auto-Detect. Om det inte passar, ställ in dina egna inställningar och kör?

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
987610
December 5, 2005 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

meeen, förstår ingen vad _Fabbe_ menar? 🙁

han menar ju på att när han trycker på "auto detect" så ställer Far Cry in för låga grafikinställningar. Och om han höjjer själv så lhackar det. Han borde kunna ha bättre grafik i far cry helt enkelt.

eller har jag förståt fel?

Och nu vidare 🙂

Fabbe har du pratat med dem som du har köpt kortet hos? eller vaför inte reklamera kortet.

det bästa du kan göra innan detta är att prova kortet i en annan burk. För då vet man ju om det är graffet det är fel på

_Fabbe_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
987637
December 5, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre:

Du förstår saken PRECIS rätt. Jag har pratat med datorbutiken men enligt dom beror det på minnena. Andra på forumet säger ju samma sak, så det måste väl stämma då.

cr0
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
988519
December 7, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena! Jag har också ett C3D x800gto+ Asrock 939 dual-sata2, hade samma problem som du med lite poäng i 3dmark05 och flöt dåligt i spel.
Installerade om windows och sen funkade det felfritt! Får drygt 5600p i 3dmark05 nu med kortet i 540/550 och spelen flyter på fint. Kan vara värt att prova iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 102
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL