June 1, 2006
Skulle testa att stoppa in ett annat grafikkort för en stund sedan. Det jag har nu är kopplat till moderkortet med någon sladd (fläkten?) och är av typen AGPx4. Kortet jag skulle testa var PCI.
Jag gjorde enligt följande.
1. Slog av datorn, drog ur strömkabeln + monitorn, rörde vid nätaggregatet en stund för att få bort statisk elektricitet.
2. Tog bort AGP-kortet och drog även ur den lilla kontakten från moderkortet.
2. Stoppade in PCI-kortet i en PCI-port. Kopplade i strömkabeln + monitorn.
3. Slog på datorn igen.
Efter ca 5 sekunder pep datorn till. Pipet varade i ca 3 sekunder och på skärmen stod det NO SIGNAL. Till saken hör att jag upplevde PCI-porten som GRYMT motvillig... De små metallplattorna på kortets PCI-kontakt syntes fortfarande när det satt i porten...
Vad är det frågan om? Ska jag använda mer våld eller kanske göra någon inställning i Windows el BIOS? 😡
May 2, 2006
Det ändrar du i BIOS. Lite olika kanske beroende på moderkort. Kolla under Primary VGA BIOS, PCIPnP eller liknande. Men har du bara ett grafikkort installerat så borde den hitta det oavsett inställningen (möjligen med viss fördröjning). Kolla runt i BIOS annars om det är någon annan inställning som ställer in AGP.
Jag misstänker att du bara vill testa eftersom ett AGP graffe är bättre än den, för grafikkort, äldre och sämre standarden PCI.
Låter lite skumt att kortet inte vill gå i riktigt. Kolla så att inget är trasigt.
Kortet måste sitta i helt och fullt för att funka.
1 Guest(s)