Problem med mitt Radeon 9800 Pro. Är det sönder t om?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med mitt Radeon 9800 Pro. Är det sönder t om?
Newt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 2, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt gamla goa 9800 Pro har börjat att krångla. Det är artefakter över hela skärmen direkt från uppstarten av Windows. Ibland funkar det ett tag när jag tar ut det och sätter i det igen, men det funkar allt mer sällan. Bör tilläggas att jag har Zalman ZM80C-HP kylning med fläkt på, så jag tvivlar på att det är något kylningsproblem. Har tyvärr inte tillgång till något annat moderkort att testa det på för tillfället.

Hakkas
Medlem
Forum Posts: 35
1055385
July 2, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo tyvärr så verkar det så =/ om det inte är kylningen så är det nog kortet för det är ju ändå rätt så gammalt =) Sitter på ett själv men det håller än 😉

Köp nytt, finns mycket bättre kort som är billiga nu, har själv tänkt köpa ett 7600gt i juli, ca 1800kr motför 1300kr jag betalade för mitt 9800Pro och rejält mycket bättre 😀

Annars om du inte vill byta till pci-e så finns det bra agp kort billigt på beg. marknaden, har sett flera x850pro/xt för 1500-1800kr 🙂

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1055400
July 2, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle gissa på att Grafikkortet har gått sönder. de e ju gammalt som sagt .. men om du skulle gå över till PCI-E så kan du ju alltid köpa ett CF moderkort och sen ett x1800GTO , sen om du vill ha mer prestanda kan du ju alltid köpa ett till x1800GTO för du behöver inget master kort och heller inte några kablar emellan dom , så kan man ju alltid låsa upp dom till x1800XL 🙂

Newt
Medlem
1055403
July 2, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Attans också. Kanske borde tillägga att jag skickade min dator med bussgods innan detta hände. Hade inte haft några som helst problem med grafikkortet innan jag skickade den. Antar att den fick ett par rejäla stötar, för kartongen var ganska tilltuffsad när jag hämtade den. Tror ni att det finns någon risk att det är själva agp porten som har tagit skada?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1055636
July 3, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom du inte har orginalkylning på kortet så kan den ha tagit skada. Prova att montera om zalman mackan och kolla hu coren ser ut. Är det smulor på kanterna kan den ha blivit krossad. Du kan prova att ta av shimmen som sitter runt ramen runt coren och testa om det funkar bättre då som en sista utväg. Shimmen sitter bra men det brukar gå med ett rakblad.

Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
1055667
July 3, 2006 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett HIS Radeon X850 Pro + Zalman VF700-Cu för runt 1000kr om du är intresserad?

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1056578
July 7, 2006 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Eftersom du inte har orginalkylning på kortet så kan den ha tagit skada. Prova att montera om zalman mackan och kolla hu coren ser ut. Är det smulor på kanterna kan den ha blivit krossad. Du kan prova att ta av shimmen som sitter runt ramen runt coren och testa om det funkar bättre då som en sista utväg. Shimmen sitter bra men det brukar gå med ett rakblad.

mm dedära låter som något du borde prova ..

Newt
Medlem
1057241
July 9, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Eftersom du inte har orginalkylning på kortet så kan den ha tagit skada. Prova att montera om zalman mackan och kolla hu coren ser ut. Är det smulor på kanterna kan den ha blivit krossad. Du kan prova att ta av shimmen som sitter runt ramen runt coren och testa om det funkar bättre då som en sista utväg. Shimmen sitter bra men det brukar gå med ett rakblad.

Har varit borta hela veckan och kom precis hem, men jag ska prova det.
Tack för svaren

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1057270
July 9, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Huur gåre för dig med Graffet ?

Newt
Medlem
1057558
July 10, 2006 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tog grafikkortet till en datoraffär och de provade det i en dator. Det verkade funka fint. Verkar vara något med agp porten.
Han jag pratade med sa att det kanske var någon pin som glappar pga tung belastning.
Hoppas jag kan få det att fixa sig, har verkligen inte råd att byta upp mig till PCI-Express för tillfället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL