December 11, 2005
Hej!
Har detta moderkort DQ6 X48 från gigabyte, har 8 gig ram från ocz 1066 minnen och en Q6600. Första problemet jag hade var att jag inte kunde klocka mer än 270 mhz (266 default). MEN det är inte det som är största problemet: Det har nu, efter 4 månader, börjat bli problem med omstarter: Då minnena ska kontrolleras så fryser datorn från en till upp till tio minuter innan den fortsätter för att kontrollera hårddiskarna och börja boota. Ibland startar den inte alls. Har lagt in nytt bios Version 7 från gigabytes hemsida och clear CMOS men inget hjälper. Har även tagit ut alla fyra minnen, testat med bara 1 och 2, olika par även dem 1 och 2st. Men inte... Så det måste vara moderkortet.
Någon som har tips på vad jag kan göra? Har default settings i bios förutom
att jag satt minnena manuellt till 5 5 5 18.
HEELP!!!!
May 23, 2006
När du använder 4 stickor RAM så behöver du öka spänningen och timingsen. Specifikationerna gäller endast vid bruk av 2 stickor. Jag antar att SPD är programmerad till 2.1V och 5-5-5-18. Öka då på till 2.25V och 6-6-6-21. Eftersom du säger att du även testat med färre stickor kan det vara nordbryggan som inte orkar med. Öka spänningen lite grann på den också.
1 Guest(s)