Problem med nätagg!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med nätagg!
ostmackan90
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2008 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet att det kanske har tagits upp innan men vill vara säker på att det är fel innan jag skickar tillbaka det.
Jag har ett Antec Earthwatts 500W som följde med mitt Sonata III chassi. Köpte datorn och satte ihop den själv för 2 veckor sen, den krånglade lite i början men visade sig vara ett ram minne som var paj. Efter det så funkade den bra tills idag. När jag skulle sätta på den idag hände ingenting. Inga fläktar inga lampor. Möjligtvis ett litet svagt ljud fårn antingen nätagget eller dvd-läsaren men annars helt dött. Har provat å tjuvkoppla det men inget händer. Har kollat alla sladdar och knappar 10 gånger allt sitter som det ska. Kan det vara något annat än nätagget som det är fel på?

Tacksam för svar!

//Markus

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1180098
February 10, 2008 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du "tjuvkopplat" det utan andra saker ansluta och inget händer bör det ju vara nätagget som är trasigt.
Förresten, vissa nätagg vill ha en liten belastning på de olika spänningarna för att starta, så prova med att koppla in en hårddisk eller liknande och tjukoppla det igen.

ostmackan90
Medlem
1180100
February 10, 2008 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Har du "tjuvkopplat" det utan andra saker ansluta och inget händer bör det ju vara nätagget som är trasigt.
Förresten, vissa nätagg vill ha en liten belastning på de olika spänningarna för att starta, så prova med att koppla in en hårddisk eller liknande och tjukoppla det igen.

Kopplade ur allt utom dvd-läsaren när jag provade och även utan något i överhuvudtaget. Spelar det någon roll om den andra moderkorts sladden 4-pin sitter i när jag tjuvkopplar?

Är det vanligt att nätagg bara lägger av sådär?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1180103
February 10, 2008 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är så dom dör.. eller ibland kan det smälla ordentligt.. och luktar illa.. Hu gammal är agget? Testa ha det urkopplat ett långt tag, hade ett agg som var stendött och fungerade dagen efter.. det fanns antagligen någon automatsäkring elelr nåt.. vet ej..

ostmackan90
Medlem
1180109
February 10, 2008 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Ja det är så dom dör.. eller ibland kan det smälla ordentligt.. och luktar illa.. Hu gammal är agget? Testa ha det urkopplat ett långt tag, hade ett agg som var stendött och fungerade dagen efter.. det fanns antagligen någon automatsäkring elelr nåt.. vet ej..

Okej, får prova imorgon om det funkar då annars får jag väl skicka tillbaka det.. Det small inte eller så bara slutade fungera.. Köpte allting nytt för 10 dagar sedan.

/Markus

ostmackan90
Medlem
1180218
February 11, 2008 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Provade att starta idag men samma sak som igår hände det vill säga ingenting :/ Ska prova mäta med en multimeter för jag hittade en sådan hemma men ska jag ha agget tjuvkopplat medans jag mäter med multimetern?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1180219
February 11, 2008 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja. Den lila kabeln i stora atx-kontakten ska dock ge 5V utan tjuvkoppling, allstå bara nätsladden i och eventuell strömbrytare på.

ostmackan90
Medlem
1180221
February 11, 2008 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ja. Den lila kabeln i stora atx-kontakten ska dock ge 5V utan tjuvkoppling, allstå bara nätsladden i och eventuell strömbrytare på.

Det gör den men ingen annan en den lila och den görna ger något utslag och när jag tjuvkopplar ger nätagget ifårn sig ett litet svagt ljud precis i början. Den lila ger 5 V och den gröna ger 2.6-2.7 V. Är det nätagget som är trasigt?

Provade nu att koppla ur allt igen och nu går nätagget igång när jag tjuvkopplar det fast det låter väldigt lite.. Vad ska det vara för spänningar på dem olika kablarna?

ostmackan90
Medlem
1180225
February 11, 2008 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Provade efter att jag fått nätagget å gå i gång på tjuvstart att koppla in allt igen men när jag sätter in den andra strömsladden (4-pin) till moderkortet så startar det inte. Men utan den så går chassi-fläkten, processor-fläkten, hårddisken och powerlampan i fronten igång, grafikkortet och dvd-läsaren går dock inte igång.. Ska det vara några speciella spännigar på olika färger? I 4-pin kontakten till moderkortet kommer 12V ur dem gula och iget ur dom svarta.. Är det nätagget eller moderkortet som det är fel på? HUr kan jag avgöra vilket? Går det att avgöra utan att prova med andra delar?

/Markus

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 324
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL