Problem med nätverk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med nätverk
Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2002 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag och polaren har i två omgånggar försökt koppla ihop våra datorer men det funkar fan inte.

Han kör en bärbar Dell, med Windows 2000 pro.

Jag har mitt egna hemmabygge med Windows XP pro.

Vi får burkarna att fungera i andra nätverk utan problem, så det är inget fel på nätverkskorten.

Problemet vi har är följande. Vi kopplar ihop burkarna med en twistad TP-kabel. Kabeln har min polare kört med mot andra datorer så det e inte fel på den heller. När vi har anslutit kabeln påstår båda burkarna att de inte har någon nätverkskabel ansluten. Om vi sedan båda kör disabel på våra anslutningar och sedan enabel hittar datorerna varandra i ca 2 sekunder. Sedan får vi samma problem med att kabeln inte e ansluten igen.

Någon som har nån aning om vad problemet kan vara och vad man kan göra åt det?

Limpdjur
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
167544
May 2, 2002 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-02 17:52, Zap wrote:
Hej!

Jag och polaren har i två omgånggar försökt koppla ihop våra datorer men det funkar fan inte.

Han kör en bärbar Dell, med Windows 2000 pro.

Jag har mitt egna hemmabygge med Windows XP pro.

Vi får burkarna att fungera i andra nätverk utan problem, så det är inget fel på nätverkskorten.

Problemet vi har är följande. Vi kopplar ihop burkarna med en twistad TP-kabel. Kabeln har min polare kört med mot andra datorer så det e inte fel på den heller. När vi har anslutit kabeln påstår båda burkarna att de inte har någon nätverkskabel ansluten. Om vi sedan båda kör disabel på våra anslutningar och sedan enabel hittar datorerna varandra i ca 2 sekunder. Sedan får vi samma problem med att kabeln inte e ansluten igen.

Någon som har nån aning om vad problemet kan vara och vad man kan göra åt det?

Är du säker på att det är en omkopplad kabel? för twistedpair står det på alla vad jag vet. tror dom brukar kallas för patchkabel... jaja är inte säker men en idé kanske...

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
167639
May 2, 2002 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Japps, den e korsad. Det var det första vi kollade. Men han har som sagt var kört den direkt mot andra datorer så det e knappast kabelns fel.

_Crime
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
167696
May 3, 2002 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Kör du med ditt nätverkskort annars, mot t.ex ADSL? Man får ju känslan av att det är ditt kort som det är fel på.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
167833
May 3, 2002 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-03 08:05, _Crime wrote:
Kör du med ditt nätverkskort annars, mot t.ex ADSL? Man får ju känslan av att det är ditt kort som det är fel på.

Kör mot ett kabel modem. Grejen e att vi ändrar inställningarna innan vi försöker koppla ihop oss så att vi ska matcha varandra. Dessutom är det inga ändringar som borde spela nån roll egentligen...

compzo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
170882
May 18, 2002 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm hade samma prob förut. men hmm. kommer fan inte ihåg vad vi gjorde smile men man skulle installera olika saker i nätverket i olika ordning ivf 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL