January 22, 2002
Hej!
Jag och polaren har i två omgånggar försökt koppla ihop våra datorer men det funkar fan inte.
Han kör en bärbar Dell, med Windows 2000 pro.
Jag har mitt egna hemmabygge med Windows XP pro.
Vi får burkarna att fungera i andra nätverk utan problem, så det är inget fel på nätverkskorten.
Problemet vi har är följande. Vi kopplar ihop burkarna med en twistad TP-kabel. Kabeln har min polare kört med mot andra datorer så det e inte fel på den heller. När vi har anslutit kabeln påstår båda burkarna att de inte har någon nätverkskabel ansluten. Om vi sedan båda kör disabel på våra anslutningar och sedan enabel hittar datorerna varandra i ca 2 sekunder. Sedan får vi samma problem med att kabeln inte e ansluten igen.
Någon som har nån aning om vad problemet kan vara och vad man kan göra åt det?
August 17, 2001
On 2002-05-02 17:52, Zap wrote:
Hej!Jag och polaren har i två omgånggar försökt koppla ihop våra datorer men det funkar fan inte.
Han kör en bärbar Dell, med Windows 2000 pro.
Jag har mitt egna hemmabygge med Windows XP pro.
Vi får burkarna att fungera i andra nätverk utan problem, så det är inget fel på nätverkskorten.
Problemet vi har är följande. Vi kopplar ihop burkarna med en twistad TP-kabel. Kabeln har min polare kört med mot andra datorer så det e inte fel på den heller. När vi har anslutit kabeln påstår båda burkarna att de inte har någon nätverkskabel ansluten. Om vi sedan båda kör disabel på våra anslutningar och sedan enabel hittar datorerna varandra i ca 2 sekunder. Sedan får vi samma problem med att kabeln inte e ansluten igen.
Någon som har nån aning om vad problemet kan vara och vad man kan göra åt det?
Är du säker på att det är en omkopplad kabel? för twistedpair står det på alla vad jag vet. tror dom brukar kallas för patchkabel... jaja är inte säker men en idé kanske...
January 22, 2002
On 2002-05-03 08:05, _Crime wrote:
Kör du med ditt nätverkskort annars, mot t.ex ADSL? Man får ju känslan av att det är ditt kort som det är fel på.
Kör mot ett kabel modem. Grejen e att vi ändrar inställningarna innan vi försöker koppla ihop oss så att vi ska matcha varandra. Dessutom är det inga ändringar som borde spela nån roll egentligen...
1 Guest(s)