October 29, 2001
Jag har två datorer i ett nätverk med hubb, när jag hade win 98 på båda datorerna så var det inget problem, med nätverk (då konfigurera man det själv ni vet med Net BEUI, tcp.ip osv)
men i xp kan jag inte hitta net beui å sånt, då får man köra "guiden hemmanätverk" eller vad den heter gör det på båda datorerna!, med det funkar inte!!
När man klickar på ikonen "nätverket" eller vad den heter så ser det ut så här på:
Win 98, där hittar den sin egen delade mapp den hittar även nätverket "mshome", men inte xp datorn.
På xp datorn så har den varken dom delade filerna eller nätverket. Den hittar INGENTING, vad gör jag för fel??
[ Detta Inlägg ändrades av: dazzin den 2002-03-30 15:56 ]
May 9, 2001
I XP så högerklickar du tex. på en mapp och väljer Sharing and security. Under fliken Sharing så klickar du på texten If you understand the security..... och bockar för Just enable file sharing.
Sedan vet jag inte om det funkar så bra mellan 98 och XP eftersom XP inte verkar ha NetBEUI protokollet som 98 vill ha för att skicka filer mellan datorerna.
Intel PIII 866MHz|ThermoEngine V60-4210 kylfläns|Intel E815EEA|512Mb PC133 RAM|1 IBM 30Gb, 1 Seagate 60Gb, 2 Seagate 80Gb|CL GeForce 2 GTS|Plextor 16/10/40|SB Live Platinum|Win XP Pro|Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black|massor av fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-03-30 16:24 ]
October 29, 2001
October 29, 2001
Ska testa det, men när man har en mapp delad så bör man se den i"Mina nätverksplatser" oavsett om man har installerat ett nätverk eller ej, så ska delade mappar finnas där!
Men det gör dom inte, e det nån som vet om man måste göra på ett speciellt sätt i XP, e det nån som vet om det fins en bra guide till XP angående nätverk??
[ Detta Inlägg ändrades av: dazzin den 2002-03-30 21:27 ]
May 22, 2001
Beskrivning av fildelning och behörigheter i Windows XP
http://support.microsoft.com/d.....4/0/40.asp
Så här konfigurerar du en Internet-anslutning i Windows XP Professional
http://support.microsoft.com/d.....5%2f49.ASP
kanske kan hjälpa lite
October 29, 2001
Nej hjälpte inte ;( . Det jag tycker e konstigt är att jag har kört guiden, å delat dokument men kan inte se dom eller ansluta till andra datorer.
När jag trycker på knappen "Visa datorer i arbetsgruppen" så får jag meddelandet "Mshome är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp."
Asså i Win 98, när jag hade problem där då såg man iaf nätverket med sin egen dator (å dess delade filer) men inte dom andras. Nu ser man inget! HATA XP.
Dom skryter att allt ska va så enkelt i xp, men man har bara gudien å den funkar juh inte, jag avsky användarvänlighet som dom kallar det, nån som kan ge nått råd???? Tack /Daniel
October 29, 2001
November 4, 2001
Man behöver inte det där sketna gästkontot... Mitt står som inaktivt å alla andra xp & 2k datorer kommer in...
Att hitta/bli hittad på nätverket av 9x/Me datorer. Funkar lite då å då. Syrrans dator med 95:an installerad funkar fin fint. Hon hittar mig och jag henne. Farsans dator, en Me dator, hittar jag oxå men jag får inte komma in på den står det. Och han hittar mig inte alls...
October 29, 2001
June 18, 2001
Använd TCP/IP, ställ in ena datorn på typ
192.168.0.1
255.255.255.0
o andra datorn
192.168.0.2
255.255.255.0
Prova och pinga datorerna sedan, får du svar, jupps då funkar det!
För att datorerna skall dyka upp i mitt nätverk, ge det lite tid, o starta om datorerna efter du pingat dom.
Gör även en "Ping -a 192.168.0.1" och "Ping -a 192.168.0.2", då resolvar den namn via NetBios.
Men ge det bara lite tid så kommer det igång.
Du kan oxå i utforskaren skriva datornamn eller ip-nummer
October 29, 2001
Ska testa det tack! Men en sak jag tycker e konstigt är att man inte kan lägga till några protokoll i XP man bör juh ha en tcp/ip -> nätverkskortet eller hur??
Jag har bara en "Internet Protocol (TCP/IP)",
file and printer sharing...
qos packet sheduler...
Client for microsoft networks...
October 29, 2001
Men ni som fått nätverket å funka mellan XP å 9X, kan väll skirva in en rad om hur ni gick till väga för att få igång det?? Vore najs!
EDIT: Jag har nu testat å pinga datorerna när dom var ihopkopplade med en korsad kabel, resultatet var 100% förlorade paket samt timeout....
[ Detta Inlägg ändrades av: dazzin den 2002-04-01 15:41 ]
1 Guest(s)