June 21, 2004
Hej jag fick igår mina delar till min filserver som jag beställt från komplett men har nu fått lite problem med den.
Delarna jag använt kan ni se här... till detta tillkommer cd-läsare och en ide disk (som jag ska köra systemet på) som jag hade liggandes här hemma. Plus ett grafikkort som jag tillfälligt lånar från en annan dator.
Problemet är att jag inte får någon bild från grafikkortet (trots att grafikkortet fungerar på andra datorer). Fläkten på kortet drar igång men ingen signal kommer. Har tom. provat med olika skärmar...
Några andra skumma saker som jag lagt märke till är att cd-läsarens aktivitet lampa lyser konstant hela tiden vilket den inte borde göra, läsaren är även låst så de går inte att ta ut trayen.
Lika så lyser hdd aktivitets lampan konstant.
Och när jag ska stänga av datorn så går det inte att klicka en gång på power knappen som man brukar kunna göra när den är under boot utan jag måste hålla in knappen för att den ska stängas av.
För mig känns de som att de är nått knas med moderkortet. Vad har ni för tankar om de här? Hur borde jag fortsätta felsökningen?
Tack på förhand
December 17, 2005
Till att börja med, kan du ju ta ut allt som inte behövs för att starta själva systemet..
Enda du lämmnar kvar är typ moderkort, cpu, ett minne osv...
Kolla så du kopplat allt rätt.
Testat med annat grafikkort ?
Kör du förlängningssladd från skärm till grafikkort ?
January 19, 2003
Det där med att läsaren och hddn läses konstant har jag bara varit med om på nått Gigabyte moderkort när jag körde med bara en WD disk som jag hade glömt att bygla om från Master w/ slave till Singel drive. Men annars är det nog bara och testa med det Bjornstrom sa.
June 21, 2004
Bjornstrom wrote: Till att börja med, kan du ju ta ut allt som inte behövs för att starta själva systemet..
Enda du lämmnar kvar är typ moderkort, cpu, ett minne osv...
Kolla så du kopplat allt rätt.
Redan från början så körde jag den med bara de som behövs. Den har inte så mycket extra delar förutom fler hårddiskar som jag ska koppla i sen.
Bjornstrom wrote: Testat med annat grafikkort ?
Nej, då jag inte har något tillgänglit pci-e kort så kan jag inte göra det. Ska fråga runt bland kompisar och försöka få tag på ett...
Bjornstrom wrote: Kör du förlängningssladd från skärm till grafikkort ?
Nej, bara vanlig 2meter eller vad det är.
June 11, 2001
Eftersom lampan på cd-spelaren lyser konstant så kan det vara datakabeln som är felvänd. Har du diskettstation kan dess datakabel vara felvänd.
Kolla även pinanslutningarna på moderkortet hdd-led / power / reset etc.
Har du 2 kontakter på grafikkortet? Kolla om du använder fel anslutning.
Använder du rätt kortplats för grafikkortet?
Kolla även att Master/slave inställningarna.
2 Guest(s)