Problem med nybygge|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med nybygge
dj0
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 29, 2002 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte nyligen en dator i delar och nu när jag har satt ihop den och ska starta den så går fläktarna igång, men den skickar ingen signal till skärmen, som står i standbyläge. Jag får inte heller någon varningssignal eller liknande 🙁
Jag tror, eller snarare vet, att det är problem med minnet, eftersom det är minne med ECC & REG. Enligt ASUS hemsida så skulle moderkortet (för detaljer, se signaturen efter snart: ) klara både ECC och non-ECC minnen, men i manualen står det bara non-ECC. Men borde jag inte åtminstone komma in i BIOS? jag är inte helt ny på plan, men däremot ganska ringrostig. Jag såg ett liknande inlägg där killens agp blivit bränd. Nån som vet vad det kan vara?

tacksam för svar!

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
187767
July 29, 2002 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

när man inte hör några signaler trots att datorn startas så brukar det oftast vara cpu krångel eller moderkortet-ngn av dessa är "död" därför kan den ej pipa

skulle det vara endast minnet så skulle moderkortet pipa

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
188856
August 1, 2002 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe LOL!
Jag gjorde samma misstag med min dator som betädde sig på samma sätt fast tvärt om! jag köpte vanligt DDR minne fast mitt moderkort bara accepterar ECC/REG wink Men om de är probs me minnet lär du inte komma in i BIOS häller.

dj0
Medlem
188915
August 1, 2002 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har fått tips som jag inte hunnit prova, men p4-användare kan väl kommentera detta:

tydligen behöver vissa p4-moderkort först den feta strömkabeln, sedan den fyrkantiga lilla och sist även molexkontakten... men i manualen står det att om den fyrkantiga lilla inte finns i psun så ska man använda molexkontakten, annars inte...

det hade ju inte varit så farligt om jag hade 14 p4-moderkort och ett oändligt antal p4:or i hyllan så jag kunde testa vad som skiter sig, men det har man ju (oftast) inte...

jaja... jag får väl hiva tillbaks skiten till datorbutiken.com så får de avgöra vad de ska göra... :gunsfire::bash:

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
188960
August 1, 2002 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns den lilla fyrkantiga kontakten eller MOLEX kontakten på moderkortet så måste man väl använda dem för att det ska fungera. Vissa moderkort har endast den stora ATX kontakten.

dj0
Medlem
189124
August 2, 2002 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

nja... den stora 20-pins atx-kontakten måste givetvis sitta i. likaså en av de två andra (enligt manualen iaf) dvs antingen fyrkantiga kontakten (känd på asus-kort som asus ez-plug) eller molexkontakten. men de tyckte att man skulle prova att sätta i alla.

hur som helst så funkade inte det heller :gråt:

mycket irriterande :burn:

funderar på att utnyttja ångerrätten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 212
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL