February 20, 2006
Köpte en SATA2 250GB 16mb Western Digital Caviar disk som jag hämtade ut igår,
innan hade jag en 150GB pata disk i med XP & program.
Så jag gjorde så att jag tog ur pata disken och satte i sata disken för att installera om XP på nytt och partionera den i två delar -
c:/ och e:/. Allt bra hitils, sedan skulle jag sätta i pata disken för att flytta över gammalt material ifrån den till den nya sata disken för att sedan formatera pata'n.
Har byglat om pata'n till slave, men när den kommer dit XP laddar så laddar den ett ganska bra tag men sedan blir bilden helt nattsvart och inget mera händer.
Det var något vajsing med pata'n innan, det frös väldigt ofta på XP laddningen och ibland i XP men den gick igång tillslut.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att kunna lösa det här, jag måste verkligen ha material ifrån pata'n.
Är inte duktig på hårddiskar men min gissning är att eftersom pata'n hade beteckning C:/ innan jag tog ur den så krockar den med
sata diskens C:/.. men som sagt jag är inte vidare bra på hårddiskar så jag vänder mig till er i förhoppning på tips och feedback!
Tack på förhand!
November 5, 2002
Måste inte...
I bios ska du välja satakontrollerkortet som 1st boot device, eller före pata iaf.
Jag skulle gjort så att du tar bort pata-disken helt, installerar win på sata-disken. Sen efter installation och lite tweaks (om man är lagd åt det hållet) så kopplar du in pata-disken och leker med den.
1 Guest(s)