January 28, 2008
Nordichardware min sista bastion av hopp.
I januari bestämde jag mig för att köpa en ny dator. Allt väsentligt uppgraderades men ett par lagringsdiskar plus C disken från den gamla datorn fick hänga med. Efter ett par veckors användning havererar C disken. Viktigt att känna till är att denna hårddisk varit med mig i ungefär 4-5 år och fungerat fullständigt utmärkt fram tills dess. Jag bestämde mig för att det var dags att köpa en ny systemdisk och beställde ovanstående disk.
Den nya raptorn kraschar redan efter ett par veckor. Jag ominstallerar operativsystemet och kör ett gäng diagnostikprogram. Alla program visar entydigt att raptorn fungerar utmärkt, den presterar som den bör och inget fel kan identifieras. Datorn fungerar stabilt ett par månader och havererar sedan ånyo.
Detta mönster har sedan upprepat sig sedan dess, jag kör diagnostikprogram som visar att disken bör fungera. Sedan kraschar den. Som en blixt från klar himmel sker det. Datorn fungerar utmärkt… sedan inte alls.
Jag räknar nog 4 eller 5 hårdiskkrascher sedan i januari. Den senaste kom för en vecka sedan. Nu är jag rädd att en ny knackar på dörren. När jag startade upp datorn för ett par minuter sedan hittades först inte disken. Sedan hittades disken med jag fick felmeddelandet: ”NTDLR is missing”. Jag startar om datorn och ser i bios att SATA1 nu heter ”BzBzBzBzBzBzBz…” dessutom tror bios att disken är på 571GB. Sedan startar jag på nytt om datorn och Windows startar som vanligt.
Vad är det som händer? Vad kan jag göra? Om jag skickar tillbaka disken kommer antagligen återförsäljaren köra samma diagnostikprogram som jag och upptäcka att disken fungerar felfritt… även om den nu inte gör det.
(Jag ursäktar att det blev så mycket text, har svårt att ringa in vad som är relevant och inte)
January 28, 2008
Marre wrote: Troligen inte disken det är fel på utan styrchipet
på moderkortet
Det förklarar saken. Tänkte att det kunde vara något sådant problem.
mattan wrote: Har du provat att uppdatera BIOS?
Börja med det.
Det har jag inte gjort. Skall testa det så fort jag orkar.
Ctrl wrote: Vad har du för komponenter i datorn i övrigt ? överklockat nått ?
Menar så att inte ditt nätagg inte mår så bra och ger dåliga spänningar på linorna.
Inte överklockat än, och temperaturerna är låga.
I datorn sitter en E6750 processor, ett 8800GT kort, 9 stycken hårddiskar plus ett kontrollerkort och ett nätverkskort. Moderkortet är ett Asus P5K (med P35 chip) och allt drivs av ett Silver Power nätaggregat på 600W. Vet inte om det är ett för svagt nätaggregat. Vad tror du?
May 23, 2006
Nätagget ska vara mycket bra enligt de tester jag läst. Det ska kunna leverera mer än tillräckligt till samtliga komponenter. Så länge det är felfritt så ligger inte problemet där.
Jag skulle också gissa på kontrollerchipet. Försök med att höja spänningen något till sydbryggan. Därefter en Bios-uppdatering.
Detta är ett väldigt skumt problem. Har aldrig sett något liknande...
January 28, 2008
Tänkte uppdatera BIOS men tydligen så har jag den senaste versionen (0704).
M Hammargard wrote: Jag skulle också gissa på kontrollerchipet. Försök med att höja spänningen något till sydbryggan. Därefter en Bios-uppdatering.
Först ska jag lära mig hur man höjer spänningen sedan skall jag testa det.
😀
1 Guest(s)