December 17, 2005
Hejsan jag har ett moderkort vid namn Asus p4p800-E Deluxe
Den har 2 vanliga sata portar och 2 st RAID sata portar..
Dom heter SATA_RAID1 och SATA_RAID2
Jag undrar då om jag kan köra dom som vanligt alltså som på dom andra portarna utan RAID. När jag t.e.x kopplar in en disk i RAID port 1,2 så händer ingenting :E ?, går de att fixa så RAID portarna blir som dom andra två sata1 och sata2 ? iså fall hur !?
Är verkligen kass inom detta område. Behöver ni mer info bara säga till.
Tacksam för svar / Christer
October 24, 2003
Ta mitt svar med en nypa salt, eftersom jag inte är helt säker.
Jag finner det högst osannolikt att det går att stoppa in två diskar i "Raid 1" och "Raid 2", och det automatiskt blir en RAID-partition. Antingen så är det så att det är de två portarna du ska använda OM du vill göra en RAID-partition. Eller så hittar in datorn diskarna när du stoppar in dem där.
Jag tycker bara du ska testa. Jag tror det fungerar galant!
Lycka till,
Johan.
December 17, 2005
johan_lojan wrote: Ta mitt svar med en nypa salt, eftersom jag inte är helt säker.
Jag finner det högst osannolikt att det går att stoppa in två diskar i "Raid 1" och "Raid 2", och det automatiskt blir en RAID-partition. Antingen så är det så att det är de två portarna du ska använda OM du vill göra en RAID-partition. Eller så hittar in datorn diskarna när du stoppar in dem där.
Jag tycker bara du ska testa. Jag tror det fungerar galant!
Lycka till,
Johan.
Nä nå fattar jag att de inte blir Raid 1 m.m direkt... Men jag vill INTE skaffa någon sorts RAID på mina diskar, utan min fråga är
Kan jag använda dom två portar som är till för RAID vanligt alltså som dom två vanliga sata portarna jag har ?, om ja hur gör jag då?
/Christer
December 17, 2005
Sebbe wrote: Ja, så länge du inte sätter upp någon raid så är diskarna separata. Alla raidkontrollers arbetar på det sättet, annars skulle inte raidkontrollen själv kunna skapa en raid av diskarna viket skulle ge ett moment 22.
Men bios/windows hittar ju inga diskar fast jag installerat drivrutiner ?
December 17, 2005
Sebbe wrote: Har du installerat raid-kontrollern? Annars vet inte windows om att kanalen finns, dessutom måste den aktiveras i bios.
Oftast så identiferas hårddiskarna i raidkontrollen av ett eget bios.
hmm är inte riktigt säker. Installerade bara någon drivrutin. Får kolla upp de där.. Tackar för infot föresten.
1 Guest(s)