Problem med surround via Coax|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med surround via Coax
Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå!

Jo nu är det så att jag köpte mig en Creative Decoder DDTS-100 igår och jag har kopplat samman alla högtalare samt alla sladdar korrekt (tror jag).

När jag trycker på Test-knappen på min fjärrkontroll till dekodern så testar den så att man får ut ljud från varje högtalare, och det fungerar utmärkt, man hör ett brus åt gången från varje högtalare i mitt 5.1-set.

Nu till problemet, jag har kopplat ihop mitt Audigy2 ZS Platinum Pro som sitter i en stationär dator med dekodern via en Coax-kabel, men jag får inte ut surround. Dekodern känner av källan automatiskt som "Stereo" trots att jag har valt på datorn att det är 5.1-högtalare jag kör med och att den ska skicka ut signaler till samtliga digitala portar (Coax och Optisk).

Jag förstår inte vad som är felet, någon som kan hjälpa mig?

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
992212
December 16, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Från vilken ljudkälla är det du inte får 5.1? Tror nästan det bara är från spel som har 5.1 ljud och om du spelar upp en dvdfilm som du får 5.1.

Om du tror att du ska få 5.1 från tex Winamp och alla dina videos så tror du fel.
Dock så kan man ha ett pluggin till Winamp så man får 5.1 ljud. Länk.

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
992254
December 16, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Från vilken ljudkälla är det du inte får 5.1? Tror nästan det bara är från spel som har 5.1 ljud och om du spelar upp en dvdfilm som du får 5.1.

Om du tror att du ska få 5.1 från tex Winamp och alla dina videos så tror du fel.
Dock så kan man ha ett pluggin till Winamp så man får 5.1 ljud. Länk.

Jag har testat med s.k. HDTV Showcases, alltså klipp som demonstrerar kvaliteten hos HD-upplösta klipp. Alla dessa har 5.1-ljudströmmar, så jag förstår inte varför det inte fungerar. När jag väljer i THX-konsolen att den ska testa högtalarna från datorn så kommer ljud endast ut ur Front Left och Front Right, dessutom visar dekodern att den tar emot en Stereo-signal. Jag har ingen aning varför det är så =/
Har valt att ljudkortet ska köra en s.k. pass-through, alltså den ska inte dekoda signalen utan skicka den i RAW-format till dekodern i vardagsrummet men det hjälpte inte. 🙁

rico01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
992347
December 17, 2005 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

Så här ligger landet: Creatives ljudkort skickar endast ut PCM stereo eller kodade DD/DTS signaler ut från digital out (oavasett koax eller optisk). Du måste således antingen köra analogt från ljudkortet (via DDTS-100 switchbox) eller en kodad DD/DTS signal. I övrigt kommer allt ut som stereo från den digitala utgången.

Du måste också ha en codec eller mediespelare som stödjer SPDIF passthrough (och detta måste du ställa in i spelarens inställningar.) om du inte redan kommit underfund med det.

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
992354
December 17, 2005 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

rico01:
Tack för svaret! =D
Lite konstigt gjort av Creative om du frågar mig men annars verkar det logiskt. Ska ta och kika på det efter lite sömn.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
992383
December 17, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

rico01 wrote: Så här ligger landet: Creatives ljudkort skickar endast ut PCM stereo eller kodade DD/DTS signaler ut från digital out (oavasett koax eller optisk). Du måste således antingen köra analogt från ljudkortet (via DDTS-100 switchbox) eller en kodad DD/DTS signal. I övrigt kommer allt ut som stereo från den digitala utgången.

Du måste också ha en codec eller mediespelare som stödjer SPDIF passthrough (och detta måste du ställa in i spelarens inställningar.) om du inte redan kommit underfund med det.

Är ju det som är vitsen med digitala ljudutgångar.

rico01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
992478
December 17, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir, varsågod.

Hogan: njaaaeeeoooaaa... beror väl på. Soundstorm och lite "sämre" ljudkort har Dolby Digital Live som kan ge flerkanalsljud "on the fly". Ljudkvaliteten kan vi lämna därhän. Ska jag vara ärlig tror jag vitsen med digitala utgångar främst har att göra med att folk tror att det automatiskt är bättre ljudkvalitet digitalt, vilket inte stämmer. Och antalet kablar kanske också spelar roll.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 135
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL