November 29, 2006
Har skaffat mig två st intel 80gb ssd ->G1<- och hade tänkt köra dem i raid 0.
Dock får jag inte skiten att fungera.
Jag har ett Asus m4a78t-e moderkort alltså med 790gx chipset. och har laddat ner drivrutiner från deras hemsida och lagt på en usb sticka. Sen gick jag in i bios och ställde in att hårdiskarna ska köras i [RAID] läge.
Innan installationen ordnade jag i raid configuratorn (Ctrl+f) Att Inteldiskarna ska köras i raid 0 med maximal storlek och med en stripesize på 128kb. So far so good. Den fixar ihop det och säger att diskarna funkar prima.
Jag start om och börjar installationen där jag får välja språk sen hoppar den till menyn där jag ska välja hårdiskar. Där är det tomt tills jag laddar in drivrutinerna från usb stickan. Har testat både med win 7, vista, och xp 64 versionen men samma fel på alla. För när jag laddat in drivrutinerna så dyker diskarna upp som en enda på 157gb om jag inte missminner mig.
Men det är nu det börjas jävlas. Väljer jag den (dem) så får jag följande medelande.
"Installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition"
Och jag har inte en aning om varför installationen inte skapar en partition, trycker in windows och låter mig leva mitt liv i fred.
Någon som har en aning om vad jag gör för fel?
// Emil
June 11, 2001
Pröva att ladda ned drivrutinerna igen härifrån
http://www.asus.se/product.asp.....bU4m6GHKnW
Kolla även att du kör diskarna i AHCI-läge, vilket drivrutinen kräver.
November 29, 2006
Var kollar jag om diskarna körs i AHCI läge? I bios får jag välja om diskarna ska köras i [IDE], [AHCI], [RAID]. Och där har jag valt raid för att de ska köras som raid via hårdvaran SB750. Och det är de drivrutinerna jag kör med :S Men tack iaf. Ska testa en gång till.
// Emil
1 Guest(s)