June 14, 2005
Har fått saftiga problem, fick idag en hårddisk utav min bror idag så jag tryckte in den i den gamla datorn jag har här.
Allting funkar fint, förutom att "LED"en på moderkortet inte lyser, den som indikerar att moderkortet får ström.
"Mhm" tänker jag, börjar trixa lite, drar ur strömkontakten några gånger. Tillslut börjar iaf LEDen att lysa. "Nu funkar det" .. där fick jag, trycker på power-knappen, ingenting händer.
Byter till ett annat nätagg, funkar inte med det heller. Tjuvstarta nätagget funkar dock.
Är det direkt till webhallen o inhandla nytt moderkort om jag vill få datorn att funka, eller kan det finnas en lösning?
Tack osv :>
June 14, 2005
Sebbe wrote: Tjuvstarta moderkortet? Du använder en skruvmejsel mot pinnarna eller så?
I så fall är det kabel på chassit som har råkat ut för något eller så har du monterat hårddisken så att den korsluter chassit på något sätt.
Tjuvstarta nätagg, grön mot jord.
Antog att det kunde vara något simpelt, hjälper inte att koppla ur hårddisken och bara starta moderkortet. Moderkortet är ett gammalt ASUS A7V (KT133) tror jag det heter.
Tar nästan förgivet att moderkortet är pajjat, men samtidigt lyser LED:en på moderkortet, så det får ström, men det går inte starta.
June 14, 2005
Löste felet, grafikkortet satt lite fel.
Fick dock ett annat litet problem, som jag var ganska säker på skulle uppstå.
Ingenting visas på skärmen. Skärmen är helt svart, vill inte ge ifrån sig det minsta blinkande ens. Skärmen är inte trasig, testat med annan skärm, inte grafikkortet heller, testat med 4st olika, inte heller AGP-porten är paj, då jag testat med PCI grafikkort oxo.
Är moderkortet kaputt iaf? :/
March 5, 2005
anden12 wrote: Löste felet, grafikkortet satt lite fel.
Fick dock ett annat litet problem, som jag var ganska säker på skulle uppstå.
Ingenting visas på skärmen. Skärmen är helt svart, vill inte ge ifrån sig det minsta blinkande ens. Skärmen är inte trasig, testat med annan skärm, inte grafikkortet heller, testat med 4st olika, inte heller AGP-porten är paj, då jag testat med PCI grafikkort oxo.
Är moderkortet kaputt iaf? :/
Det mest troliga är att du måste tömma CMOS först, leta efter en CMOS jumper på ditt moderkort (det står i ditt manual hur man gör) efter det gå in i BIOS och leta efter "load defaults". Sen borde det vara klart 🙂 Beräta hur det gickom det funkade överhuvudtaget.
1 Guest(s)