Problem som jag aldrig stött på förut|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem som jag aldrig stött på förut
GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2007 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, det är så att jag har ett riktigt konstigt problem som jag aldrig stött på förut.

Ibland när jag startar om datorn då blir det helt svart i skärmen och jag hör att hårddisken bootar om och bootar om . Alltså den kommer inte igång. Blir inte ett pip , inte en bild på skärmen helt dött helt enkelt.
Sen har den gjort så med jämna mellanrum och det enda jag gjort för att fixa det var att ta ur grafikkortet och sätta i det igen.

Igår vart det så fast mycket värre, satt inne i windows och höll på med vanliga saker, dvs satt väll på nätet.
Då startade den om sig själv , FLERA ggr på en kväll. En gång hann jag se att jag fick bluescreen och en gång så fryste allt ihop bara. Alltså bilden fanns kvar men gick inte att göra något.
Sen lite senare så startade den om igen och då hängde den sig när "BIOS Bilden" var uppe.
Då startade jag om den och då var det helt dött.
Då testade jag såklart med att ta ur grafikkortet och sätta i det igen, funkade inte.
Idag så testade jag igen med grafikkortet, alltså att dra ur och sätta i det igen. Då gick datorn igång igen.

Vad kan detta bero på? Grafikkortet som håller på och ger med sig? Eller något annat? Värmeproblem är det inte då jag har riktigt bra kylning på allt i burken =)

Tacksam för svar!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1146246
July 5, 2007 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Klockat?
Tillräckligt bra agg?

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1146256
July 5, 2007 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

tror på att det är ditt nätagg som inte pallar med...nu när du bytt graffe

EDIT: såg posten innan nu 😛

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1146271
July 5, 2007 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt nätagg-tillverkarens site
http://www.sunbeamtech.com/PRO.....uo-550.htm
ger det max 400+22w. Borde vara tillräckligt, men möjligen att utspänningarna börjar bli lite darriga, eller att även 422w egentligen är rejält överspecat.

Rekommenderar att nätagget byts mot ett fortron source 500w, tagan 480-530w eller enermax 500w.

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146322
July 5, 2007 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är alldeles nytt :O Jag hade ett urgammalt Deltaco 450w som gjorde så jag fick blåskärmar lite då och då. Köpte ett nytt, det som jag har 550w . Kommer inte ihåg hur mkt på 12v linan.
Allt sådant krångel försvann då.
Men helt plötsligt, FAKTISKT efter ominstallation av windows så har det börjat krångla.
Kan det bero på det?
Sen en sak till, har haft min dator igång sågott som konstakt i över 1 månad. Stängt av den någongång . (eller stängt av av sig själv) Kan det också vara någonting?

EDIT: Fick nyss bluescreen igen, finns inte en chans att hinna se vad som står . Försökte starta datorn direkt efter det igen, fick bluescreen direkt jag kom in i windows 3ggr . Alltså fick restarta 3ggr innan den gick igång utan bluescreen.
Nu funkar den prima igen :S Precis innan jag fick bluescreen så kom det upp "Firefox har avslutats grej" med såndära skicka, skicka inte. sen tvärdog den direkt efteråt.

Nästan så jag börjar tro det är hddn för när jag kom in i windows igen och skulle logga in på MSN, då fanns inte namn och sånt som var sparat med autologin kvar.

Hoppas någon kan hjälpa mig det är ett väldigt konstigt problem lär jag säga, det har aldrig hänt när jag spelat utan bara i windows arbete :S

Moxica
Medlem
1146335
July 6, 2007 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan stänga av automatisk omstart genom att högerklicka på "den här datorn", välj "egenskaper", "avancerat", start och återställning.
Efter det hinner du läsa blåskärmarna.
Du kan också ta fram felinfon från tidigare blåskärmar via "loggboken" (start, kör, eventvwr)

Även ett nytt nätagg kan strula. Ditt 550w är egentligen ett 422w enligt tillverkaren, 550 är en oärlig märkning, så du har nog bytt ner dig, eller i vart fall inte upp.

Felet kan naturligtvis även bero på annat, t.ex nåt dåligt program som kör i bakgrunden, ett dåligt antivirusprogram, spyware, rootkit, dåliga drivrutiner, glappande kablar, dåliga fläktar, igentäppta kylflänsar, sviktande minnen, ....osv. Det är rätt mycket som kan orsaka häng/omstart/bsod.
Man får oftast bra vägledning via blåskärmarna.

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146345
July 6, 2007 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Moxica wrote: Du kan stänga av automatisk omstart genom att högerklicka på "den här datorn", välj "egenskaper", "avancerat", start och återställning.
Efter det hinner du läsa blåskärmarna.
Du kan också ta fram felinfon från tidigare blåskärmar via "loggboken" (start, kör, eventvwr)

Även ett nytt nätagg kan strula. Ditt 550w är egentligen ett 422w enligt tillverkaren, 550 är en oärlig märkning, så du har nog bytt ner dig, eller i vart fall inte upp.

Felet kan naturligtvis även bero på annat, t.ex nåt dåligt program som kör i bakgrunden, ett dåligt antivirusprogram, spyware, rootkit, dåliga drivrutiner, glappande kablar, dåliga fläktar, igentäppta kylflänsar, sviktande minnen, ....osv. Det är rätt mycket som kan orsaka häng/omstart/bsod.
Man får oftast bra vägledning via blåskärmarna.

Jo det är helt sant, men tycker nätagget borde räcka eftersom det inte är i SPEL eller när datorn arbetar som den lägger av. Kör den även oklockad nu, då borde den dra bra mycket mindre ström änn vad den gjorde förut .
Men jag återkommer med mer info om blåskärmarna!

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1146365
July 6, 2007 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Har du bra kräm på dina minnen det kan stabilisera den lite? 😛

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146409
July 6, 2007 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan testa kräma på lite grann . Dom körs faktiskt 0.1v lägre än dom ska om jag förstått rätt.
Nyss så skulle jag starta datorn. helt dött . Sen tog jag ur graffet och satt i det igen som vanligt.. Då reboota datorn flera ggr. Tillslut så hoppade den igång men då hängde den sig i första bilden som kommer upp där man kan välja att gå in i bios. Efter några omstartningar så fick jag den att gå igång.

EDIT: Glömde säga att jag fick bluescreen vid uppstart av windows en gång också. Detta var felmeddelandet ..

0X000000C5 (0X00000004, 0X00000002, 0X00000001, 0X8054AF02)

Moxica
Medlem
GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146442
July 7, 2007 - 4:53 am
sp_Permalink sp_Print

Har också sökt på detdära. Men nu kommer jag med riktigt färsk information och kan förklara nästan exakt vad som händer. Tog även några bilder med min mobil (Ingen super kvalitet)

Började med att jag skulle starta datorn nu på morgonen, kommer NÄSTAN in i windows. Då får jag upp denna bluescreen :

[Image Can Not Be Found]

Efter det så startar jag om den, då hänger den sig direkt efter "BIOS BILDEN"

[Image Can Not Be Found]

Satt då och försökte få igång den via omstart och så, testade att ta ur ett minne och bytte plats, tillslut fick jag igång den så den kom in i windows. Gick i en minut sen får jag denna bluescreen.

[Image Can Not Be Found]

Startar om och då direkt efter "BIOS BILDEN" då händer nått som jag aldrig sett förut och har inte en aning om vad det är :

[Image Can Not Be Found]

Efter massor av omstarter så lyckas jag komma in i windows 2 ggr fick 2 olika bluescreens dom gångerna :

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Efter dom två bluescreensen så fick jag inte igång den mer, var helt svart i skärmen bara.

Som ni ser så är det olika bluescreens hela tiden, jag har tillgång till att testa med ett identiskt graffe som jag använder och några OCZ minnen som jag ska prova idag. Ska nog även testa en XP ominstall.

Hoppas någon kan hjälpa mig nu. För mer info om problemet än så här lär jag nog inte få ut.

Tack på förhand.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1146476
July 7, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du skall ta och kolla så att allt sitter rätt i din burk, för det verkar som om det är något har dålig kontakt 😛

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1146512
July 7, 2007 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis kolla så inget glappar, sen nätagget är väl inget jag skulle ha köpt om mitt gamla börjar krånga så att säga..Sunbeam är ju lika budget som deltaco..

Moxica
Medlem
1146529
July 7, 2007 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Så många olika BSOD och startproblemen tyder på att det är nätagget som inte orkar med.

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146585
July 7, 2007 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har testat med mitt gamla nätagg (deltaco) Den startade med det förut. Har även startat med sunbeam agget. Jag har testat med annat graffe, minnen .. Förstår inte hur det helt plötsligt skulle bli för kasst nätagg . Jag körde med mitt deltaco förut . Det funkade men när jag överklockade så pallade det inte. Då köpte ja detta ist och det funkade fint . Men helt plötsligt blev det såhär. .

Jag har ju testat med annat graffe, minnen och nätagg. Ska testa CPUn imorn också. Funkar CPUn i en annans dator så ska jag skicka in moderkortet till komplett.

EDIT : Stavfel

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1146748
July 8, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som allt löst sig nu, tog ur alla grejjer ur chassit och kör nu utan chassit och testar.. Funkar fint nu så denna tråden kan låsas.

Tack så mycket för hjälpen

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 371
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL