November 5, 2002
Har lite krångel med mitt system (VIA epia).
Onboard finns ett sata kontrollerkort med raidmöjlighet (Raid1). Har länge kört 2st IDE-diskar i spegling där (med IDE-SATA konvertrar).
Nu har jag skaffat mig ytterligare 2 diskar modell SATA och behöver SATA-portarna till dessa, så då tar jag istället ett IDE-raidkort till speglingen.
Nu kommer felmeddelandet:
Warning: Have Option Rom can not be invoke (Vendor ID:xxxxx Device ID: xxxxx)
Försöker jag komma in i bios så kommer jag dit, men inte längre. Kan ej flytta markören eller så. Systemet låst.
Försöker jag boota som vanligt så vägrar den boota på HDD, utan försöker med cdrom eller NIC.
Vad jag har funnit på andra forum är att en uppdatering av bios kan hjälpa, men inte alltid. Sett få lösningar men desto fler sätt att gå runt problemet.
Ska lägga några timmar på det hela ikväll.
To be continued...
November 5, 2002
Möjligt, men innan jag körde med inbyggd raid på EPIA-kortet använde jag det nämnda IDE-raid kortet (Promise FastTrak100 TX2) med nämnda diskar på annat moderkort.
Jag är relativt övertygad om att just det bytet inte skall vara problemet, snarare inkompabilitet vid fel ordning på saker och ting. Men jag ska gräva lite djupare och förhoppningsvis kunna leverera ett tillfredsställande svar.
2 Guest(s)