Problem vid byte av grafikkort|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem vid byte av grafikkort
Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 3, 2006 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har köpt ett nytt Gecube radeon X1600Pro AGP kort och mitt gamla Asus Radeon 9600XT har gjort sitt, och jag började med att avinstallera alla drivrutiner från ATI och catalyst drivisar och sen tog jag bort i enhetshanterarn dåvarande kortet. Laddade hem nya catalyst till Radeon och stängde av o tog ur mitt gammla kort o satte i det nya. Startar upp burken o burken läser sig hela tiden vid Windows flaggan det där blåa strecket som ladda in från sidan presis där vareviga gång jag startar om. Stänger av helt o sen väntar lite o sen igång igen då kommer jag in där vid starta windows normalt och testar det men ingen skillnad men sen väljer jag nästa gång att gå in felsäkert läge det funkar och därifrån så försöker jag installera drivrutinerna men det ser ut att gå smärtfritt men mitt i installationen så kommer dessa 2 rutor opp efter varann

" INF-FEL
Videodrivrutinen kunnde inte hittas.

nästa:

" Installationsprogrammet kunnde inte slutföra installationen. Försök ställa in din bildskärmsadapter med en vanlig VGA-drivrutin innan installation "

Ingen aning om vad detta var.... jag testade att söka ny maskinvara o.s.v. men den hittade för böveln inte på mitt nya kort jag satt i och ett antal olika drivrutiner testades utan skillnad. Sen så testade jag återställningspunkt och eftersom jag haft radeon drivisar förut så kanske detta nya kort såklart skall oxå funka med samma eftersom det är radeon familjen men inte det funkade heller. Felsäkert läge igen o sen tog jag bort dom få drivrutinerna den kunnde installera men datan låste sig i alla fall vid uppstart till windows. tröttnade och monterade i mitt gammla Radeon kort och då så startade windows o den hittade på en massa saker som vga enheter och media enhet mm mm... och sen drog jag in mitt gammla Omega drivers v 2.6.53 och nu så funkar burken igen......

men vad är felet, vågar inte sätta i mitt nya kort igen ifall det börjar strula igen suck! Skall jag testa o bara byta kortet utan att avinstallera alla nuvarande drivisar?

förlåt detta blev långt brev........

mvh lasse

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1074418
September 3, 2006 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa som sagt utan att byta drivisar, det är ju trots allt Radeon kort båda.
Installera sedan om till nya drivrutiner.

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074419
September 4, 2006 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

oki skall jag bara uppadtera drivisarna dårå eller skall jag avinstallera dom gammla o sen på nytt igen eller bara rakt ovanpå

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1074424
September 4, 2006 - 4:10 am
sp_Permalink sp_Print

1. Vad har du för nätagg? Det kanske inte orkar med detta kort...

2. Satte du i strömsladden till det nya kortet? Dum fråga men man måste försöka...

3. Är moderkortet kompatibelt med ditt nya kort? Förutom att det passar så kan det finnas andra kompatibilitetsproblem. Pröva att flasha om till nyare bios

Lite bios inställningar att kolla:

AGP Aperture size = 128MB
AGP Fast write = Off*
Init display first = AGP

*AGP Fast write skapar mer problem med ATI-kort än det ger prestanda. Prestandaökningen är endast marginell.

Det var det jag kunde komma på just nu.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1074610
September 4, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med fast write är gammalt och spelar mindre roll med de nya korten, men testa att ha kvar det gamla inställningarna/drivisarna och byt kort och starta om wink 😛

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
1082644
October 2, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Nu så har jag köpt ett nytt nätaggregat som ger ut 18A vid 12 volt1 och 12 volt2 18A och nätdelen funkar perfekt. Testar o avinstallerar alla drivrutinerna igen från mitt gamla kort, stänger av och sen i med det nya igen men likafan så låser sig datan vid loading av windows systemet. blir snart tokig alltså....... Skall jag gå tebax med kortet o byta eller? Jag testade givetvis oxå att bara byta kortet rakt av utan att ta bort drivisarna från gammla kortet men icke sa nicke.....

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1082645
October 2, 2006 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för moderkort? Prova att flasha till nyaste BIOS som tidigare påpekats (samt kolla ev kompatibilitetsproblem med ATIs X1000 serie).
Sedan en MYCKET VIKTIG PUNKT. Avinstallera aldrig kort/en i Enhetshanteraren när du byter kort/uppdaterar drivrutiner. Windows inbyggda drivrutiner ska man aldrig röra. Drivrutinerna för ATI avinstalleras lättast med ATI Catalyst Uninstaller (finns på deras sida med nya drivisar). Följ deras anvisningar för att avinstallera drivrutiner:

https://support.ati.com/ics/su.....onID=20870
(klicka på Radeon under "Option 1")
Sedan kan/bör man också köra DriveCleanerPro efter omstarten.
Jag tror att du rört till det i o m din rensning i enhetshanteraren.
Man kan testa att reparera XP med installationskivan, men jag rekommenderar följande:
1) Flasha till moderkortets senaste BIOS.
2) Spara allt viktigt på datorn.
3) Formatera om hårddisken/partitionen där du har XP och installera om operativsystemet.
4) När det är klart så lägger du in moderkortets och grafikkortets drivrutiner, besöker Windows Update samt installerar allt annat du vill ha.
Funkar det inte efter en ren ominstallation kan du utesluta mjukvarufel. I så fall hade jag skickat tillbaka grafikkortet.
Jag tror dock detta löser sig med en ominstallation.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 424
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL