November 2, 2007
Halloj!
Jag behöver hjälp...!
Hårddisken i min dator kraschade (vi hade inne den hos datasupport och de sa att den hade kraschat). Jag tänkte att jag skulle byta hårddiska själv (börjar ångra mig nu... :bgrin: )
Jag har köpt en ny IDE-hårddisk, en seagate barracuda. Jag fick hjälp av en som kan en del om datorer och hårdvara med att byta den. Vi ändrade jumpern på baksidan så att den skulle sitta på exakt samma ställe som den gjorde på den gamla hårddisken. Den breda gråa sladden sitter med den röda randen mot strömkontakten och strömkablen går inte att sätta in åt nåt annat håll än det rätta...
När jag sedan startar datorn låter efter någon sekund ett långt piiip och sen händer inget mer, datorn är ju igång, men inget kommer upp på skärmen, det är bara svart. Hur ska jag göra för att få upp Docen? Vad har jag gjort fel, eller vad har jag missat?! Snälla nån underbar datateknisk människa, hjälp!!
August 7, 2003
1) Jumpern ska inte nödvändigtvis sitta på exakt samma ställe på den nya disken om det inte är samma tillverkare och modell av drive.
Det som jumpern gör är att strappa disken master eller slave. Exakt vilka pinnar det är beror på tillverkare. Kolla i manualen... RTFM
Ta ut eventuell cd/dvd-drive, funkar det boota då?
2) IDE-kabeln har oftast ett liten förhöjning på ena sidan. Om du tittar på disken har den en liten "uthuggning" på ena sidan av kontakten.
2 Guest(s)