September 2, 2003
Har just bytt chassi, och allting verkade som att det gick bra. När jag nu sätter på min dator går allting gå igång bra. Alla fläktar snurrar, alla lampor lyser och allting ser ut att fungera bra. Men efter ca 4-5 sekunder dör allting igen, jag får ingen bild på bildskärmen och ingen signal från speakern.
Min gissning är att jag kopplat någon av led kablarna fel. Men enligt bruksanvisningen för mitt mobo ska allt stämma.
Vad tror ni är felet?
September 2, 2003
Nätagget har klarat det systemet förut. Det är inga nya delar i datorn jag har ju bara bytt chassi.
Problemet är åtgärdat nu, det var bara jag som inte tryckt i strömkontakten till mobot ordentligt.
Däremot har jag ett nytt fel nu; Efter Veryfing DMI pool data står det: "Error loading OS". Sen bootar det inte såklart :/
September 2, 2003
POE wrote: Moderkortet sitter inte fel? Alla distanser rätt utplacerade? Sitter någon fel kan det ställa till med skumma problem..
Jag tror det, var så nogran som möjligt när jag monterade fast det.
Jag ska börja testa grejer separat nu. Först ut är såklart bootdisken (C:), ska köra den som slave i en annan dator och se ifall den fungerar.
Men i vilket fall så testade jag att reparera windows, men det hjälpte inte. Det fanns tydligen inga fel att rätta till :-?.
June 11, 2001
om du råkat byta plats på SATA-0 och SATA-1 så startar inte sytemet, är det så att du kör diskarna i RAID och dom är anslutna i fel ordning så startar inte systemet då heller. Detta eftersom moderkortet inte hittar någon botsektor.
Lösningen är alltså att veta vilken hårddisk som innehåller bootsektorn.
August 8, 2004
genom min erfarenhet kolla upp grejerna i denna ordningen:
Glapp i 12V till moderkortet
Felkopplat moderkortet (jumpers)
Kortslutning någonstans
Ram-minne
Grafikkort
CPU
Som jag ser på problemet är det boot-up processen som strular alltså måste det vara ett hårdvaru problem inget med mjukvara o göra
September 2, 2003
Sebbe wrote: om du råkat byta plats på SATA-0 och SATA-1 så startar inte sytemet, är det så att du kör diskarna i RAID och dom är anslutna i fel ordning så startar inte systemet då heller. Detta eftersom moderkortet inte hittar någon botsektor.
Lösningen är alltså att veta vilken hårddisk som innehåller bootsektorn.
Herregud!! Herregud!!
Nä fyfan hur kan jag ha varit så klantig.
Om jag hade läst det där inlägget igår hade jag sparat mig själv mycket möda..
Igår trodde jag nämnligen att bootsektorn på min C disk var skadad. Så jag lågvarvsformaterade hårdisken + bytte bootsektorn. Bara för att upptäcka att det inte var det som var felet!
Nu har jag installerat om windows och allt fungerar förutom en sak. När jag kopplar in min tredje sATA disk så får jag samma fel. "Error loading OS"
Jag har kontrollerat så att alla hårdiskar är inkopplade exakt som dem var förut...
1 Guest(s)