January 2, 2008
Min HTPC har problem med det inbyggda ljudkortet (Realtek ALC850) på moderkortet (ASUS P4P800-E Deluxe)...
När jag ansluter datorn från antingen den optiska eller den koaxiala utgången på moderkortet till min förstärkare, så hackar/försvinner ljudet sporadiskt i några "microsekunder" vid uppspelning av t.ex. MP3 i Windows Media Player. Jag har testat både Windows XP Pro och Vista Ultimate (nyinstallationer vid separata tillfällen med samtliga uppdateringar från Microsoft Update installerade), samt att jag även har testat en antal drivrutiner för det inbyggda ljudkortet (både från ASUS hemsida, Realtek's hemsida, och de Vista-inbyggda, bl.a).
Förstärkaren fungerar däremot utan problem eftersom jag testat min Xbox 360 med samma optiska kabel, som jag använt till HTPC’n, i samma ingång på förstärkaren utan att några problem uppstår. Så jag misstänker att ljudkortet på moderkortet börjar närma sig graven, så att säga. Den analoga utgången på moderkortet har jag däremot inte testat (främst eftersom jag inte har intresse av att använda analog ljudöverföring).
Hittills har jag - utöver ovanstående installationer - nollställt CMOS på moderkortet, bytt nätaggregat och bytt minnena, men några andra produkter har jag dessvärre inte möjlighet att byta ut/testa med. Visserligen har jag en gammal hårddisk liggandes, som jag tänkte prova med, men jag vet inte ifall det kommer göra någon skillnad - men, man vet ju aldrig...
Jag har även konfigurerat i både Windows kontrollpanel att operativsystem skall vara anpassat för SPDIF/5.1-ljud, samt dito inställningar i kontrollpanelen i ljuddrivrutinerna.
Jag vill helst undvika installera att PCI-ljudkort i HTPC-chassit, eftersom det finns SPDIF-utgång på moderkortet (visserligen kan jag eventuellt ha möjlighet att testat ett PCI-ljudkort med SPDIF-utgång vid ett senare tillfälle).
Är det någon som har några idéer?
February 23, 2004
Har du testat SPDIF/Passthrough eller Relay ? om så inte är fallet så försöker ju datorn koda av ljudet ( vilket ibland kan ställa till problem) Dessutom skulle jag inte personligen välja Media Player utan hellre VLC eller Media Player Classic 6.4 med tillägget AC3 filter ( för hantering av SPDIF output)
Dessa två program kan hantera SPDIF mycket bättre än vanliga Media Player , och ännu en sak... orsaken att du skall använda Passthrough är för att låta förstärkaren koda av ljudet ( vilket ger avsevärt bättre ljud)
January 2, 2008
Jag inser nu att jag varit lite otydlig med mitt första inlägg...
"Huvudproblemet" ligger i att när jag spelar upp vanliga 2-kanals musik-MP3'or, så uppstår det här problemet.
När jag däremot spelar en DVD med t.ex. Dolby Digital 5.1, så fungerar det utan problem (eller rättare sagt; så har det fungerat utan problem - har inte testat det sedan problemet med MP3'orna uppstod).
Jag ska laborera vidare - har även fått tag på ett ljudkort nu som jag kommer testa.
December 24, 2002
Hexxy wrote: Har du testat SPDIF/Passthrough eller Relay ? om så inte är fallet så försöker ju datorn koda av ljudet ( vilket ibland kan ställa till problem) Dessutom skulle jag inte personligen välja Media Player utan hellre VLC eller Media Player Classic 6.4 med tillägget AC3 filter ( för hantering av SPDIF output)
Dessa två program kan hantera SPDIF mycket bättre än vanliga Media Player , och ännu en sak... orsaken att du skall använda Passthrough är för att låta förstärkaren koda av ljudet ( vilket ger avsevärt bättre ljud)
Man kan inte påstå att alla förstärkaren DA-omvandlar bättre. Beror helt på vilken förstärkare det är.
January 2, 2008
jonte_power wrote: [quote=Hexxy]Har du testat SPDIF/Passthrough eller Relay ? om så inte är fallet så försöker ju datorn koda av ljudet ( vilket ibland kan ställa till problem) Dessutom skulle jag inte personligen välja Media Player utan hellre VLC eller Media Player Classic 6.4 med tillägget AC3 filter ( för hantering av SPDIF output)
Man kan inte påstå att alla förstärkaren DA-omvandlar bättre. Beror helt på vilken förstärkare det är.
I mitt fall är det en Primare SP31
1 Guest(s)