October 6, 2005
Tjena.
har en fråga på vilken processor jag ska ha?. det står imellan dom här två.
November 22, 2001
ForEvo wrote: [quote=SuperNova]X2an... (förutsatt att du inet ska klocka gärnet). 400Mhz / core är mycket det.
Varför är X2án sämre då?
Finns ju folk som kör sin på över 2900mhz på org vcore, min ligger i 2700mhz på org vcore med luft...
Kör du samma hastighet på opteronen e den snabbare pga mer cache.
Tror det handlade om runt 10% vid samma frekvens.
December 3, 2004
Json_81 wrote: [quote=ForEvo][quote=SuperNova]X2an... (förutsatt att du inet ska klocka gärnet). 400Mhz / core är mycket det.
Varför är X2án sämre då?
Finns ju folk som kör sin på över 2900mhz på org vcore, min ligger i 2700mhz på org vcore med luft...
Kör du samma hastighet på opteronen e den snabbare pga mer cache.
Tror det handlade om runt 10% vid samma frekvens.
Ok, fick på sweclockers veta detta:
"Det är ingen skillnad mellan Opteron och X2 då dom görs av samma chip. Kan vara så att man handplockar dom chippen som klarar stresstesten bäst och kallar dom Opteron. Därmed kan dom klocka en aning högre.
men vid samma frekvens så är dom lika snabba och utvecklar lika mycket värme."
Har väldigt svårt o tro att mer cache skulle ge 10% ökning.
Om man skulle då jämföra en 2700mhz Opteron (med 10% mer) mot en X2 med samma hastighet så skulle alltså Opteronen prestera som att den gick i 2970mhz jömfört mot en X2 i 2700mhz, vilket låter lite väl mycket.
Sen finns det X2 med 2mb cache (4800+) också, så förklara gärna hur du tänkte ^^
November 22, 2001
ForEvo wrote:
Ok, fick på sweclockers veta detta:"Det är ingen skillnad mellan Opteron och X2 då dom görs av samma chip. Kan vara så att man handplockar dom chippen som klarar stresstesten bäst och kallar dom Opteron. Därmed kan dom klocka en aning högre.
men vid samma frekvens så är dom lika snabba och utvecklar lika mycket värme."Har väldigt svårt o tro att mer cache skulle ge 10% ökning.
Om man skulle då jämföra en 2700mhz Opteron (med 10% mer) mot en X2 med samma hastighet så skulle alltså Opteronen prestera som att den gick i 2970mhz jömfört mot en X2 i 2700mhz, vilket låter lite väl mycket.
Sen finns det X2 med 2mb cache (4800+) också, så förklara gärna hur du tänkte ^^
De processorna han länkade till gäller att opteronen har mer cache. Huruvida det finns X2 med mer cache har alltså inte med saken att göra.
Min opteron 144 verkar prestera ungefär som en 3200+ vad jag sett. 144 ligger på 1.8Ghz jämfört med 3200+ som är på 2Ghz, men bara har 512Kb cache. Det stämmer rätt bra med vad jag läste innan jag köpte oxå.
Du skriver ju själv bara fördelar med opteronen, så jag förstår inte vart du vill komma?
1 Guest(s)