November 14, 2007
Hej, jag har funderat lite på att köpa en ny procesor men jag vet inte vad det är för socket på min. Jag har en Intel p4 3.0 ghz just nu(är en dell dimension 9155). Någon som vet vad det är för socket på den?
Och sedan så undrar jag ifall det drar mer ström om du uppgraderar din processor? Sedan jag har köpt datorn så har jag bytt ut grafikkortet till ett BlISS 8500GT PCX 256mb(Geforce 8500GT) och så har jag även satt i ett ljudkort (hercules gamemus 5.1) och ett trådlöst nätverkskort. Tror ni det är någon risk att mitt nätagg inte orkar med att byta till en bättre processor också då?'
EDIT: Kom även på att jag har installerat en 120mm fläkt
Tacksam för svar
MVH
April 24, 2007
prova att ladda ner cpu-z. sök bara på cpu-z i google. det är ett pyttelitet program som säger vad du har för socket o massa annat. starta cpu-z. ändra i toppen till MB eller vad det nu heter. då vet du vilken socket det är.
allt du har är rätt så strömsnålt. det borde vara ok med att byta CPU, men jag kan inte ge någon garanti alls.
välkommen till NH
June 19, 2007
Jag skulle gissa på att det är en s478, men det kan lika gärna vara s775, men ta och ladda ner detta program som killen ovanför nämnde : http://www.cpuid.com/download/.....-z-141.zip
November 14, 2007
Tack för alla bra svar 🙂
Jag laddade ner programet som ni sa och hittade att det stog socket 775 LGA.
Om jag då skulle köpa en ny processor vad skulle ni rekomendera då i en prisklass på Absolut max 1500:-?
Angående natagget. Bra då behöver jag förmodligen ínte oroa mig för det 🙂
August 7, 2003
Xclose wrote: Okej, varför skulle det inte gå att sätta dit en annan pocessor? Har det något med typ max hastiget eller?
Det kan vara det moderkortet inte stödjer ex. vis core 2 -proppar eller att det krävs en bios-uppdatering innan, eller så har dell gjort nåt annat puckat... så det är bäst kolla innan.
1 Guest(s)