July 27, 2001
Går i uppgraderingstankar men har aldrig byggt ihop en dator helt från scratch förut, dvs jag har aldrig monterat en processor och processorfläkt förut.
Hade tänkt köpa en Thunderbird 1,2GHz, Papst fläkt och ett Asus moderkort.
Något speciellt jag ska tänka på? Hur ska kylpasta och dylikt appliceras. Är papsten lätt att montera?
Kommer nog skaffa en låda där moderkortet måste monteras direkt i lådan, undrar därför om man ska montera processor och fläkt innan man monterar moderkortet i lådan?
March 24, 2001
Nh har en trevlig datorbyggarskola här!
June 7, 2001
"Fläktar" till CPUer bestå av flera komponenter: kylblocket, fläkt och klämma. De designas, skruvas ihop och säljs av företag som heter GlobalWin, Silent Systems, Alpha, ElanVital, PentAlpha och så vidare.
Papst tillverkar (liksom Sunon, Delta mfl.) själva fläktkomponenten som sitter på kylblocken. Går du till en datorbutik och frågar efter en Papst lär de stirra oförstående på dig.
Och för att svara på din fråga: Jo, det skiljer en hel del hur lätt det är att fästa dit dem. Jag har bara tyckt det gick riktigt smärtfritt med en Chrome Orb på senare tid.
Är du orolig för att skada CPUn bör du fråga någon erfaren person om hjälp, för det går alltså att göra fel och mosa eller kortsluta något. En del kylblock passar till och med inte på en del moderkort. It's a jungle out there.
June 24, 2001
On 2001-07-31 12:49, RoTe wrote:
Nh har en trevlig datorbyggarskola här!
Jäklar vilken bra artikel!!! Full pott!
Den där Anton är ju en mästare på att förklara saker och ting.
Tack ghetto-boy!
Det var precis vad jag var ute efter att i princip alla ska kunna förstå hur man bygger ihop sin egen dator! Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har men jag hoppas det ska kunna hjälpa de flesta eller åtminstone ge något bra tips.
Återigen tackar jag för det fina omdömet! Det är alltid roligt att höra!
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)