November 18, 2003
Tänkte bygga mig en htpc inom en snar framtid. Tänkte mig en antec fusion 430 låda.
Men den stora frågan är då om man ska köra amd eller intel, vilket är mest prisvärt och kommer funka bäst i en htpc?
Så vilka modeller har amd/intel som borde funka och vad ska man ha för moderkort till det? måste vara matx!
November 18, 2003
Marre wrote: En AMD 4850e & ett AMD 780G/790G moderkort.
Processorn är en snabb energisnål (45 Watt) en och moderkorten har inbyggd grafik och flera av dem hdmi.
Rätt trevligt för 1200-1300 kr.Intel kan jag inte uttala mig om.
Hur är prestandan på en sån då?
Finns det någon som helst möjlighet att överklocka om man nu skulle vilja det:p?
Edit: vad är det för skillnad på 780 och 790?
November 4, 2001
790GX är ju efterföljaren till 780G och är lite vassare, vassare integrerat graffe tex.
Klocka, visst kan du det men ser ingen som helst anledning till att klocka en HTPC. För övrigt är valet av ett AMD-baserat system är helt rätt så det tycker jag också att du ska köra på.
March 14, 2001
Ja det är ett mycket bra val och prestandan är mer än tillräckligt för en HTPC.
Överklocka kan man ju göra, men om du ska använda den som en HTPC utan andra större belastningar har du ingen användning av det. Underklocka för lägre temperaturer och strömförbrukning däremot är en bra idé. Kör själv min X2 3800+ vid endast 1GHz och 0.8Vcore (std 1.25V) större delen av tiden den används.
June 11, 2001
Snowman89 wrote: okej, hur mycket ram ska man ha då? Tänkte köra xp till o börja med. Jag har 1gb som ligger här i 2x512mb stickor så tanken är om jag måste köpa mer eller om det duger?
Det duger väl, men i dag är ramminne så billigt så 2 GB kostar mindre än 400 kr på webhallen
http://www.webhallen.com/prod......p?id=56921
Så det är en billig försäkring.
2 Guest(s)