January 14, 2002
(gjorde samma inlägg i http://www.64bits.se) är desperat efter alla möjligheter/lösningar.
IBM Deskstar 60GXP I/O DISK ERROR!!!!!
hej, ska försöka förklara mig kort,
jag köpte ett "IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE" hårddisk från datorbutiken för 2 månader sedan, körde FDISK (fat32) o formaterade, installerade OS (WINME) osv. (allting stämmde absolut inga fel eller misstag då jag har gjort detta mer än tusen ggr) hade hört att vissa rapporterade förlorad information/sektor på 75GXP modellen och att IBM åtgärdade felet på 60GXP, det var därför jag beställde modellen.
innan jag går vidare ska jag lämna lite info om min grund hårdvara.
*ASUS CUSL2 (senaste final bios rev. 1009 mkt stabil)
*Pentium3 1Ghz EB.
*256MB Mosel (PC-133)
*Chieftec DX-01B-D (black midi tower)
*IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
* 300W highquality power suply
mm. (resten av hårdvaran är oviktigt)
efter ca. 1 månads användning när jag startade min dator så lät hårddisken lite konstigt och moderkortet/bios hittade inte hårddisken, jag stängde av datorn och startade på nytt denna gång var allting som det skulle och hårddisken hittades och inga som alls konstiga missljud, allting var normalt och fungerade i ca. 4veckor, igår hände detta igen, först hittades inte enheten, stängde av datorn och startade på nytt, enheten hittades och laddade in OS, sen så hängde det sig och jag blev tvungen att stänga av datorn och starta på nytt. enheten hittades normalt, inga missljud och allt stämmde men precis när OS skulle laddas står det (I/O disk error enter bootdisk... ) precis som om hårddisken vore nyformaterad.
har testat allt jag kan göra, kopplade in min gamla 8gig fujitsu hårdisk o laddade (OS WIN200 PRO), enhet D (IBM 60GXP) visas som 0byte 0sectors unformatted. och WIN2K hänger sig lite varje gång 60GXP ska läsas. anledningen att jag kopplade in andra hårddisken var för att jag ville ladda in OS och köra SCANDISK på enhet d: 60gxp och på så sätt kanske återskapa/rädda förlorade sector mm. men enheten är oläsbar o felaktig angiven.
ÄR VÄLLDIG OROLIG då mer än 7års arbete var lagrad i hårdisken och JAG SAKNAR BACKUP, C++arbete o koder, MP3, viktiga Dokumenter, filmer mm.) kommer förmodligen att stämma IBM för detta om filerna ej går att rädda,då jag exact 100% visste vad jag gjorde, datorlådan välkyld, och jag har jobbat med datorer/hårdvara/programmering så länge jag minns,
ber om ursäkt för den här långa och tråkiga tråden, ska sammanfatta infot:
*BIOS hittar enheten och rapporterar normalt
*inga missljud eller konstigheter
*hårddiskens värme är normalt (35-47C.)
*enhten oläsbar och kan ej hittas av OS (winme eller win2k)
* EJ VIRUS, körde uppdaterad virus probram dagligen, scandisk och defrag regelbundet mm.
fråga.
hade 27GB information lagrad på enheten, och jag antar att de fortfarande finns lagrade på disken men kanske pga eventuell fel på läshuvuden inte kan läsas? går detta att räddas, datorbutiken är EJ skylldiga, jag anser IBM som de riktiga skurkarna som släpper ut en prudukt som är defekt.
jag vet att jag inte är den enda med detta problem. IBM brukar för det mesta bortförklara anmälningar och skylla på att användaren har gjort fel som t.ex (virus,dålig kylning,hårddisken rörd när datorn var på mm. mm. och jag blir förbannad när de drar alla över en kant och de själva är inte så kunniga i området anser jag iallafall. ber om ursäkt för humöret men är välldigt arg och besviken just nu, jag räknade med att enheten skulle fungera normalt o problem fritt i minst 5år.
vore tacksam för all hjälp, var kan jag vända mig till?? först till datorbutiken?? eller ibm sverige?
mvh.
[ Detta Inlägg ändrades av: MKG-King den 2002-01-14 11:21 ]
January 14, 2002
körde programmet DFT, och "Advanced Test" och slutresultatet var som jag misstänkte
(One or more bad sectores found) Please run EraseDisk to repair the drive. NOTE! EraseDisk will DELETE ALL the DATA on the disk drive. Return code = 0x70 Defective Device, Additonal code 0x77, Technical Result code (TRC) for RMA: 70773862. mm.
jag verkar inte kunna rädda infot på egen hand. och om jag skickar hdd:n till datorbutiken så vet jag inte vad som händer med infot. är välldig orolig nu. när allt detta är över så kommer jag aldrig mer att köpa en IBM HDD igen och CD-Brännare eller backup station kommer att skaffas omedelbart. om filerna EJ går att rädda så kommer min datortid att gå i pansion. ingen ide när mer än 5år av mitt liv är borta, precis samma känsla som att förlora en nära släktning, ni förstår nog vad jag menar. är välldigt desperat för alla möjligheter/lösningar.
February 13, 2001
Jo jag vet hur det är hade en väldigt stor samplerbank på min IBM disk typ 20G men ljud som jag jobbat på i många år. men men disken började låta konstigt efter 5 min pajade den.... Allt borta.... Diskarna var fett repiga.... har haft nåra IBM diskar den jag har nu är den sista!!!!
November 8, 2001
Mycket trist när sådant här händer.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, men jag vet att man kan lämna in hårddiskar som kraschat på ett eller annat sätt till olika företag som återställer informationen. Har tyvärr inte någon adress här då jag sitter på jobbet just nu. Kan kolla när jag kommer hem.
Detta är dock förmodligen inte billigt...
April 20, 2001
Du säger att du har hållt på med datorer i x antal år, under denna tid bör du ha lärt dig att ta backup på viktiga data.
Information som man inte ha råd att förlora SKA man alltid ta backup på.
Till din hjälp, prova programmet EasyRecovery
January 14, 2002
tack för svaret, en ny välkyld splitterny hdd ska åtmistone fungera normalt/problemfritt i ca.1-2år utan att man behöver vara orolig över kracsher/förluster,
jag hade absolut inte räknat med detta efter ca. 2 mån.
infot går att återskapa men prisbeloppet ligger runt 20.000kr oavsett diskstorlek och lagrad info. och jag ska inte stå för kostnaderna, IBM i USA har fått många klagomål ang. detta och där räddar de all info som går att rädda och återskaper det på en ny hdd. för att slippa bli stämda på miljon belopp pga. viktig förlorad info. men här i europa är det lite mildare regler och de flesta får nöja sig med en ny gxp HDD från ibm. en ny 60gxp eller 20 nya 60gxp plus pengar gottgör inget.
June 28, 2001
January 14, 2002
provade EasyRecovery Free edition som endast visar vad/vilka filer den riktiga fullversion programmet kan rädda, enheten hittades och rapporterades normalt FAT32 38.35GB. och jag lät programmet söka efter filer/kataloger, det kommer konstig ljud från hddn som att den försöker om och om igen att läsa en sektor/kluster. easyrecovery rapporterade:
ENCOUNTERED ERRORS WHILE READING SECTORS.
jag avbröt testet efter 5min. ingen ide att fortsätta vid läsfel.
ska prova GetDataBack, återkommer med info efter jag har provat det.
June 18, 2001
Att stämma IBM lär du knappast kunna eftersom de ansvarar endast för hårdvaran och inte datat! Detta är en klausul som samtliga Hårddisk tillverkare har!
Jag har sedan Februari förra året varit med om 16/18 IBM U160 SCSIdiskar på jobbet som pajjade inom 1 månad efter leverans.
haft 2 kaserade IBM själv (både GXP75 o 60), haft ett flertal vänner som varit med om liknande grejjer.
Disken får du dock ersatt utan problem.
Datat blir svårare, men så länge disken hittas så prova Powerquest LostnFound eller Tiramisu. Om inte det funkar så har du alltid Ontrack eller Ibas som kan återskapa det mesta, mot fet betalning såklart.
Kör idag blandat WD, Maxtor, Seagate och Fujitsu, men inte IBM!
April 26, 2001
Har haft 2st 60gxb, 40gb.... Började med att jag köpte en i august, 2 månader senare så krashade den.. gick till affären och på en gång fick en ny... den krashade typ 3månader senare och då var jag ARRGHH på ibm skiten!!! Men när jag lämnade in den andra gången då rekommenderade dom mig att ta en Seagate Baracuda 4, 40gb istället, tänkte föreslå det själv, men det behövdes inte... nu återstår att se om denna håller längre än mina IBM diskar...
October 26, 2001
För att vara ärlig så verkar det som om jag har tur eftersom att min Ibm 60xp 60gb inte har pajat.
Jag har väl antagligen fått ett bra exemplar och jag hoppas att den håller lika lång tid som mina gamla diskar.
Det var bättre förr då inget pajade typ.
Jag hoppas verkligen att det löser sig men jag vill inte direkt att personer ska hata eller stakt förakta IBM bara för att det händer, för IBM har gjort mycket bra oxå.
Det var allt.
:rollsmile:
August 22, 2005
tyvärr så är det ett *rättså* välkänt problem med IBM´s hårddiskar: dom går sönder; och det gör dom SNABBT.
detta gäller iallaflal bara dom nyare modellerna, eftersom jag känenr flera personer med 8;12;16GB disakr som är hela.
tyvärr så har IBM fått en staus som: Inte Bra Maskin.
mitt svar på dian frågor är: easy recovery, skicak tillbaka disaen, få en ny eller pengarna tillbaka och köp en ny disk, gäran annat märke tex. WD, Segate eller Maxtor.
January 14, 2002
jag tog kontakt med företaget "IBAS" som var mitt enda hopp. och prisnivån låg precis i samma nivå som jag trodde, och mitt enda hopp om räddning av information till lämplig pris är krossad.
Steg 1.
de vill ha in disken för analys för att gå igenom den och se vad det kan
vara
för typ av skada, fysisk eller logisk skada. Analysen kostar 2.500:- + moms
och
frakt, disken ska till deras labb i norge där vi utför all analys och
rekonstruktion.
Analysen tar 2 dagar från det att disken kommer till labbet.
Efter dessa 2 dagar återkommer vi med en rapport om fysisk och logisk status
på
disken, förslag till lösning (hur mycket data vi kan rädda) samt ett fast
pris
på vad en eventuell rekonstruktion kommer att kosta.
Steg 2.
Rekonstruktions arbetet tar i regel 3-4 dagar.
Priset för en normalrekonstruktion brukar hamna på runt 20.000:- + moms. :'(
det priset är för privat personer och jag antar att om ett så stort företag som IBM skickar in 100+st.HDDs för analys och rekonstruktion till lBAS så kommer summan kanske att ligga i ca. 5.000kr nivån om inte mindre. ?
PS. har lagt ca. 25.000kr på den data jag har nu under året, om informationen ej går att räddas så säljer jag allt i delar till rimliga andrahands dagspriser, notera att jag bor i sthlm, endast kontant affär. bl.a
*SONY Multiscan G400 Trinitron (ca.1år gammal) köpt för 8.350kr säljes för 5.000kr kontant med 2års garanti kvar och manualer och bruksanvisningar.
*P3-1Ghz EB. köpt från DB 2veckor sedan för 2.000kr säljes för 1.500kr.
*ASUS Cusl2 ATX solano säljes för (700kr)
*Q-Technology quiet 300w powersuply köpt 2veckor sedan, säljes för 400kr.
mm. mm. mm.
återkommer senare ang. fler delar, vill inte tänka på det just nu, väntar svar från IBM support tekniker, har fortfarande hopp. men IBM har inte en så avancerad lab som IBAS när det gäller disk recovery så det ser inte ljust ut. datorer har alltid varit mitt liv, har lagt ner mkt tid/pengar/energi på det, många sömnlösa nätter och vakna dagar .... ingen ide och börja om från noll,
January 14, 2002
The Class Action Suit Plague Continues - This Time IBM The Target
"Contrary to IBM representations, the Deskstar 75GXP/60GXP is defectively designed and/or manufactured such that it is not a reliable HDD and fails to function properly. When the defect manifests by the sudden occurrence of a loud clicking or scratching noise, the Deskstar 75GXP/60GXP stops operating and 'crashes.' The result of the crash is the irreversible and permanent loss of data and software programs installed on the Deskstar".
"In America, class action means that anyone experiencing similar problems to those instigating the suit can join in, free of charge, and potentially reap some of the rewards, without having to fork out any legal fees. Should the case be won, the legal firm that helped carry it through gets a chunk of the winnings, typically a third. Of course, it also bears all the costs of the case, removing any risk from the plaintiff pursuing the case.
"Things are a little different in the UK. While class action certainly exists, it is not of the free variety (unless you're very lucky and can find a willing law firm). So, it's the depths of your pocket versus IBM's, not a fight many would wish to get involved in. Also, payouts in UK courts tend to be more realistic (read: less) than US courts."
IMHO, if IBM is willing to fix or replace troublesome drives under warranty, that should be the end of it, without people running to the courts in hope of hitting the jackpot
April 20, 2001
Tragiskt att man ska behöva ge upp sin datortillvaro på detta vis.
:gråt: :gråt: :gråt:
Du kan ju alltid höra med http://www.dvdcare.com/pc/pc_d.....covery.asp de kan återskapa filer i viss mån.
April 20, 2001
http://www.freedownloadscenter.....index.html
Här finns många olika prog att prova.
August 20, 2001
tragiskt, harv själv haft/har ibm, och den första pajjade efter ca 6 månader, fick en ny 10g större (40 gig) för 200 extra i september och nu i helgen så dog den oxo :
hade ingen livsviktig data på den men är fortfarande tråkigt.. det som är enormt tråkigt är att garantin gick ut för 4 dagar sedan, så jag får hoppas att affären är sjysst eller så får jag snacka med ibm själv...
[ Detta Inlägg ändrades av: sLAN den 2002-01-15 15:25 ]
1 Guest(s)