PROFFS HJÄLP!! IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb!!|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PROFFS HJÄLP!! IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb!!
MKG-King
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
133629
January 16, 2002 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Först vill jag passa på och tacka alla för all tips/råd/info. väntar nu svar från IBM support tekniker.

OBS OBS! ...det finns anledning att missbedöma IBM.

OBS! IBM GXP serien är stämplad som R.I.P, gäller även 120GXP. Anledning: 75GXP var den första IBM hårddisken som använde sig utav GLAS platter/disker istället för det gamla vanliga och välprovade aluminium disken. andra HDD tillverkare har använd detta metod mkt längre än IBM. GLAS "ska" vara stabilare vid högre hastigheter men är även mycked känsligare för bl.a stöt och hög voltage, mm. 60GXP och kommande 120GXP använder samma technologi. Eftersom IBM är ny inom glas skivor/disk området så är det ABSOLUT inget och lita på. ALLA DERAS GAMLA modeller baserade på ALUMINIUM disker fungerar utmärkt stabila och felfria. det är därför man kan slänga en 10år gammalt IBM disk mot väggen och använda det direkt efter. (inte bokstavligt menat)

IBM borde följt efter det gamla hederliga ordspårket:

"fixa inte det som inte är brutet" (if it aint broke, dont fix it)

och de borde prov testa glas disk/skivor technologin i labbet lite mer och bygga olika konstruktion och kanske även sammanarbeta med andra HDD tillverkare, men som ni alla vet så ville de inte ligga efter i marknaden eftersom andra stora välkända HDD tillverkare har helt och hållet gått över till glas skivor istället för aluminium för länge sedan, men det IBM inte visste är att de andra HDD tillverkarna har kanske lagt ner flera års arbete bakom innan de släppte ut prudukten. det kommer och ta flera år för IBM att återhämta sig från detta misstag.

det finns BRA exemplar av 75GXP/60GXP, som fungerar bra i kanske några år, men hårddiskens livslängd är långt under det normala. räkna INTE med 4år+. det är sånt som inte berättas på "Reviews" mm. som tomshardware.com mm. skivorna slits onormalt snabba. tekniker på IBAS är förvånade och shockade över hur snabbt glas skivorna från 75GXP/60GXP blir repiga och slitna.

vill inte skrämma GXP användare utan endast lämna sann fakta. bättre och veta än att inte veta. om detta hade kommit ut innan 75GXP blev släppt så skulle försäljningen minskat med 99%. gäller även 60GXP. IBM har bra relation till de flesta stora REVIEW websidor. $$$$ jag behöver inte förklara mer vad jag menar med det men ni fattar ändå.

R.I.P

OBS! ang. DISK RECOVERY och DOS och andra lösningar mm.

disk recovery program är till absolut ingen nytta alls om det inte går att läsa från disken, endast bra vid virus attack och skadade kluster på en HDD som har välfungerande läshuvuden... 🙁 ... för att rädda data på 75GXP/60GXP behöver man byta ut läshuvuden till nya hos Data/HDD recovery företag som "IBAS" mm...

[ Detta Inlägg ändrades av: MKG-King den 2002-01-16 02:29 ]

Zork
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
133631
January 16, 2002 - 5:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha så har det hänt igen.....
Har nog läst ett antal sådana här trådar på ett år....
Att folk inte har lärt sig, IBM diskar är rena skiten!!!!!!!!!!!

Tråkigt men sant....

[TDM]Thanotos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 228
133675
January 16, 2002 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Strunta i recoveryprogrammen, och låt nåt företag etc. som är bra på att återskapa data fixa disken.

Lycka till!

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
133692
January 16, 2002 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Har haft mina IMB-diskar i ca 1,5 år nu (GXP75 46GB). Det är väl bara en tidsfråga innan de krashar... Är dock noga med att ta backup kontinuerligt för att slippa förlora alltför mkt data. Kör dessutom i RAID så det räcker att EN disk krashar = dubbel risk!
Bara att hålla tummarna!

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Dust Puppy
Medlem
Forum Posts: 26
133695
January 16, 2002 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar inte vad ni gör fel!? Jag har för tillfället 4st ibm 60gxp 60gb diskar i ett raid 5 system. I min server finns 2st 20Gb Ibm 75gxp (tror jag att det är), och i min andra server finns det ett gäng 9gb ibm (också 75gxp tror jag).. Har kört med ibm diskar så länga jag kan minnas, och inte en enda har gått sönder!!! Däremot har jag haft ett par seagate och wd diskar som kraschat... Men men, det kanske bara är jag som har haft tur smile

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
134410
January 17, 2002 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har lagt märke te att de flesta som klagar på att IBM's diskar pajar har överklockat sina datorer. IBM's diskar tål kanske inte så hög fsb eller volt som andra diskar? Bara en teori...
Alltså; Överklockare, lägg istället era pengar på en Western Digital eller någe liknande!

Å du killen... Lycka te! Lär behövas :-/!

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
134487
January 18, 2002 - 5:40 am
sp_Permalink sp_Print

Har inte FSB klockat ändå har två stycken IBM dött på 4 månader. Har dessutom använt kylning, kollat att volten ligger bra till, inga felaktiga biosinställningar, inte fel på kabel, inga virus....
IBM, det är något som bör undvikas.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
134582
January 18, 2002 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-17 22:19, sibbor wrote:
Jag har lagt märke te att de flesta som klagar på att IBM's diskar pajar har överklockat sina datorer. IBM's diskar tål kanske inte så hög fsb eller volt som andra diskar? Bara en teori...
Alltså; Överklockare, lägg istället era pengar på en Western Digital eller någe liknande!

Å du killen... Lycka te! Lär behövas :-/!

Och hur förklarar man att 16/18 IBM Ultrastar 10000rpm U160 SCSI diskar pajjar på precis liknande sett i en av våra kunders servrar ungefär 2 dagar efter leverans?
Fick samtliga diskar utbytta med Seagate diskar (som idag förövrigt tillverkar IBM's diskar då IBM's fabriker inte är igång).

IBM tog tillbaka runt 150000 Ultrastar diskar (U160 SCSI 9,1GB, 18,2GB och 36GB diskar) under 2001.

IBM håller jag mig ifrån för tillfället.
Men alla har sina Ups n Downs!
Just nu är Seagate på väg UPP efter att varit medelbra sedan 1997.
Maxtor är UPPE sedan de köpte Quantum.
WD har varit uppe ett bra tag. Men var väldigt nere för 4 år sedan för att inte tala om Maxtor!

kobbe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
155052
March 18, 2002 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har min IBM Deskstar 60GXP pajjat! Plus min kompis på 2 veckors tid... ca. 5år ur ens dataliv BORTA! Tror nog det va sista gången på många år jag använder IBM! För i tiden var dom i särklass bäst o enklast att använda... nu... FY F_A_N! *arg*

Emrys
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
155100
March 18, 2002 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har börjat höra ett konstigt ljud från min IBM 60GXP den senaste veckan. Det är ett svagt klickande ljud som hörs när man kopierar stora filer. Det är knappt hörbart så jag vet inte om det är det beryktade "click of death". Hoppas inte det. Skulle bli min andra IBM som kraschar på ett halvår i så fall.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
155163
March 18, 2002 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Här om vecka skickade jag tillbaka en av mina IBM 60GXP 60GB diskar. Den var visserligen inte trasig. Men den lät skumt, klickande ljud från den. Ibland stängde den av sig mitt under användning och var svårväckt efter det osv.
Jag skickade tillbaka den till komplett.se och bad att få en Western Digital disk tillbaka. Det fick jag också smile

Nu är det bara 2 st 60GXP diskar kvar som säkert pajjar snart också :/
Dom låter inte som dom ska när man stänger av datorn...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
155537
March 19, 2002 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv en IBM 60GXP 60Gb och har alldrig haft något problem det verkar precis som om det e olika "Företag" som gör Hårddiskarna vissa pajar och vissa funkar hur bra som helst!! men men jag e glad att min funkar och Lycka till!

CoolNicklas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 213
161047
April 7, 2002 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste tyvärr ansluta mig till dem som har fått sina 60gxp kaputt....efter en månad.
Börjar bli lite orolig eftersom min andra burk med rätt mycket info på kör med just 60gxp.....

Nån som vet nått bra program som man kan använda för att klona hårdisken, typ göra nån image av den......

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
161196
April 8, 2002 - 5:47 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-07 16:07, Nicke_b2425 wrote:
Måste tyvärr ansluta mig till dem som har fått sina 60gxp kaputt....efter en månad.
Börjar bli lite orolig eftersom min andra burk med rätt mycket info på kör med just 60gxp.....

Nån som vet nått bra program som man kan använda för att klona hårdisken, typ göra nån image av den......

Prova Drive Image eller Norton Ghost

Nitro[SAD]
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
161496
April 8, 2002 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

MKG-King, exakt samma sak hände för mig bara för nån dag sen, men jag lyckades få igång skiten igen efter 5h svärande och försök till formatering osv, jag hade såb tur va pationerat upp hdd:n i 10 respektive 50gb och det va 10gb biten som la av. Jag tog hdd till en polare så vi kunde utforska saken lite bättre, vi kopplade in hdd:n som slave coh bottade från hans hdd.. efter ca 30min tuggande va inne i windows, kollade på min hdd och hela 10gb:n va tom, vi kunde inte se några filer alla men det visade sig att fanns 2gb info på den, jag kopierade allt på den andra 50gb delen till hans hdd och formaterade 50gb:n. installerade XP (det gick inte med 2000) på 50gb delen, efter installationen försökte jag lägga några små filer på 10gb delen om efter mycket om och men så ville den, till sisst kunde jag t.o.m formatera 10gb delen och nu funkar hela hdd:n som den ska. Jag tror att det va winXP som löste detta, försökte defragmentera i 2000 som gav upp efter några secs men XP gav fan inte upp 😀 Mitt råd e väll att starta upp datorn med ngn annan hdd med xp som os och försök defragmentera hdd:n, det funkade för mig så det kanske funkar för dig oxå. Du kan ju även försöka med magic partion (kanske inte stava så) och partionera upp hdd:n så kanske ditt arbete ligger på den sidan som inte är skadad och du har det i behåll iaf.
Lycka till 😀

eyo
Medlem
Forum Posts: 42
161509
April 8, 2002 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill bara säga att jag efter den tredje liknande kraschen (I/O) skickade in diskfan å nu har posten tydligen slarvat bort den.
60GB av mina filer + 1500 verkar va som nerspolade i toan...

Verkar som om posten får öppna paket å torka arslet me dem om man inte pröjsar 200% av portot för att rekommendera posten.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

eyo
Medlem
Forum Posts: 42
161511
April 8, 2002 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som har hamnat i kris me posten smile? Fått tillbaka paketet?

Förra året skicka morsan ett paket värt 1000:- å ingen sa nåt om att garanti endast gäller vid rekommendation...

Jag tycker verkligen det är synd att posten ska vara som jag ser den just nu...
Snälla trösta mig å säg att det bara är jag som är drabbad............

GE MIG MIN HÅRDDISK (så jag kan sälja den å köpa en barracuda=)

[b]
[3dProphet4500 Tv-out] [Tbird 1.4] [Samsung 256MB DDR] [60GB 60GXP på service]

[ Detta Inlägg ändrades av: eyo den 2002-04-09 01:18 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL